Gratis ferge var Bymiljølistas forslag

Jan-Kåre Fjeld skriver at det har vært vanskelig for et lite parti å nå frem med budskapet om at Bymiljølista var først med å foreslå gratis ferge. – Kanskje har vi vært litt beskjedne også, mener han.

Jan-Kåre Fjeld skriver at det har vært vanskelig for et lite parti å nå frem med budskapet om at Bymiljølista var først med å foreslå gratis ferge. – Kanskje har vi vært litt beskjedne også, mener han. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Takk til Bjørnar Laabak! som i bystyredebatten om gratis buss slo fast at dette var vårt forslag, skriver Jan-Kåre Fjeld.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Takk til Bjørnar Laabak!

Bymiljølista har av en eller annen forunderlig grunn slitt med å komme igjennom med «budskapet» om at den fantastiske fergesuksessen skyldes vårt forslag til budsjettet 2013. Da mente vi at det var på tide å gjøre ferga nettopp gratis, og en samstemt posisjon stemte dette gjennom. Som sagt: det har vært en ubetinget suksess, ikke minst persontrafikkmessig, men også miljømessig og helsemessig.

Som et lite parti (egentlig lokal liste), er det ikke alltid så lett å bli hørt, og kanskje har vi vært litt beskjedne også. Derfor har mange sagt til oss, etter hvert som gratis ferge nærmest har definert Fredrikstad som en by med god kvalitet og sterkt bidratt til å gjøre byen til Norges mest attraktive, at nå må dere si ifra om dette!

Og dette har vi i det siste tatt sats for, nå skal det utbasuneres kraftig, så ingen skal være i tvil: gratis ferge var Bymiljølistas forslag! Men sannelig om vi rakk det, før «hjelpen» kom fra, vil noen mene, uventet hold her forleden – rettere sagt under bystyrets møte torsdag 7.2. Da mente tydeligvis Fremskrittspartiets Bjørnar Laabak at nok fikk være nok – at nå var det på sin absolutte plass å redegjøre for de rettmessige opphavsmennene og – kvinnene til vannveisuksessen!

Det var under debatten om gratis buss det skjedde. Da var det lett for mange av de folkevalgte å også se til ferga og hva den har bidratt til, og gjøre noen sammenligninger. Da flere hadde snakket mer enn pent om fergesuksessen og på en måte gjort den til sin, var det at Laabak gikk på podiet og gjorde det klart en gang for alle med et budskap som lød noenlunde som dette: – Her er det mange som påberoper seg «ansvaret» for gratis ferge og dens suksess. Men nå må vi da med hånda på hjertet endelig slå fast at det var Bymiljølista som sto bak ideen!

Protester mot «påstanden» lot vente på seg – og de kom ikke – og med det viste et samlet bystyre at Laabak hadde rett.

Takk, Bjørnar!

PS. Og dette er hva MDGs 3. representant til nytt bystyre Margrete Kvalbein sier i sitt innlegg «Sjekk ut et mindre parti!»: Å stå i utfordrerposisjon kan gjøre folk kreative og dristige (husker noen forresten hvor lenge Bymiljølista sto på for gratis ferge før «alle» nå skryter av hvor bra det ble og hvor lure «vi» var? DS)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken