Kunder klager fortsatt på nedlagte Gottekungen – antall klager er økt til over 80

– MIDLERTIDIG STENGT: Slik blir kundene møtt på Gottekungens nettside 12. desember.

– MIDLERTIDIG STENGT: Slik blir kundene møtt på Gottekungens nettside 12. desember.

Artikkelen er over 1 år gammel

Gottekungen som ble startet av fire Fredrikstad-menn, la ned driften 12. desember. Nå opplyser Forbruker Europa at de har mottatt et uvanlig høyt antall klager – også etter nedleggelsen.

DEL

Fredriksstad Blad og flere andre medier har tidligere omtalt Gottekungen og kundenes fortvilelse over å ikke få varene de har bestilt og betalt.

TV2 Hjelper deg har også vært i kontakt med selskapet som selger godteri til svenske priser på nett, og i august beklaget driverne i FB og lovte å rydde opp i bestillingene.

– Vi er en gjeng ærlige mennesker som gjør vårt beste for å forsøke å rydde opp. Vi jobber på spreng, og håper alle blir fornøyd til slutt, sa Rino Haugen til Fredriksstad Blad i starten av desember.

83 klager

12. desember kom meldingen om at Gottekungen legges ned med umiddelbar virkning.

I oktober uttalte Ragnar Wiik i Forbruker Europa til Dagbladet at det var kommet inn rundt 30 klager på selskapet. Forbruker Europa er Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU og EØS.

Han fremholdt at så mange klager ikke var vanlig for en så liten aktør.

Nå forteller Wiik til samme avis at antall klager er økt til 83. De siste kom inn så sent som tirsdag denne uken, altså etter at selskapet la ned driften.

Ifølge Dagbladet handler klagene om stort sett det samme: Forbrukerne mottar ikke bestillingen sin, og de får heller ikke kontakt med selskapet.

Ønsker å refundere kundene

For å unngå å komme i en slik situasjon råder Ragnar Wiik kundene til å bruke kredittkort når en handler på nett.

– Sjekk nettbutikken, leveringsvilkår, pris og fraktkostnader. Foreta et søk på nettet på den butikken du velger. Det tryggeste er å bruke kredittkort ved betalingen. Da har du samme krav overfor banken/kredittyter som overfor selger.

Dagbladet skriver også at tjenesten Trust Pilot har mottatt over 150 negative anmeldelser om Gottekungen. Majoriteten av klagene handler om mangelfull levering av varer som er betalt for.

I en mail som ble sendt ut 12. desember, informerer Gottekungen om at bedriften legges ned.

Samtidig skriver de ansvarlige at målet er å refundere samtlige kunder som ikke har fått varene de har betalt for.

– Gottekungen vil fra januar bestrebe seg på å få refundert sine kunder det de har utestående. En plan for dette gjøres i samarbeid med vår advokat. Vi vil da kontakte deg i løpet av januar, heter det i mailen som ble sendt ut til Gottekungens norske kunder.

Artikkeltags