Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Regjeringens og Stortingets mål om å flytte godstransport fra vei til bane og sjø blir ikke nådd om dette ikke prioriteres høyere gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) og de årlige budsjetter. Forslaget i revidert nasjonalbudsjett om en støtteordning med 60 millioner kroner til transportørene og 90 millioner kroner de to neste årene er et positivt bidrag, men ikke nok til å sikre en positiv utvikling i et langsiktig perspektiv.
Jernbaneforaene samlet til møte i Oslo 3. juni 2019 ber i fellesskap om at det raskt gjennomføres investeringer i infrastruktur på jernbanen som gjør at varetransporten kommer raskt, kostnadseffektivt og sikkert fram. Trailertrafikken på veinettet må reduseres.
Det er etter vår oppfatning nødvendig å få en helhetlig tenking om de lange transportlinjer mellom Nord-Norge, Sør-Norge, Vestlandet og Europa som sikrer en konkurransedyktig transport på sjø og bane for næringslivet. Det må være miljøriktige løsninger og kunne avlaste den sterkt pressede terminalen på Alnabru i Oslo.
Vi ber om at det i NTP presenteres en helhetlig plan som gjør det mulig å etablere internasjonale godskorridorer fra de ulike landsdelene i Norge, der det er en målsetting at samme materiell kan brukes på det meste av jernbanenettet i hele landet. Dette vil være viktige bidrag for å nå målsettingene om reduserte utslipp, styrke næringslivet, redusere behovet for veiutbygginger og bedre trafikksikkerheten langs sterkt belastede Europa, riks- og fylkesveier.
Sentrale elementer i en helhetlig plan kan være:
■ Samarbeid med svenske myndigheter om togtrafikken mellom Oslo og Stockholm og mot Europa via Gøteborg/Malmø
■ Kongsvinger utvikles som et nav som kan avlaste Alnabru
■ Elektrifisering av flere strekninger som Raumabanen og Røros- og Solørbanen, som gir dobbeltspor mellom Oslo og Trondheim i kombinasjon med Dovrebanen - Trønderbanen/Meråkerbanen elektrifiseres
■ Sikre lange nok kryssingsspor og andre tiltak på Gjøvikbanen, Bergensbanen, Kongsvingerbanen, Dovrebanen, Hovedbanen, Sørlandsbanen, Nordlandsbanen og Østfoldbanen i tillegg til ERTMS
■ Sikre en terminalstruktur og kapasitet som reduserer logistikkutfordringene for jernbanetransport til og fra de store byene - Ofotbanen rustes opp med kryssingsspor/dobbeltspor for å bli en del av kjernekorridor i Europa
■ Båtrute mellom Bodø og Tromsø gjenopprettes