Fra før av har det vært 14 kommunale elbilladere på baksiden av rådhuset – og ingen av disse har vært av typen hurtigladere.
Dette har skapt reaksjoner i øykommunen, og tidligere i år kunne Fredriksstad Blad melde om at Frank Alme (69), også kjent som «Taxi-Frank», byttet ut el-taxien med en som gikk på diesel.
– Det har vært en flott bil å kjøre og bra på alle måter, men jeg kan ikke drive næring uten en hurtiglader på Hvaler, fortalte Alme i det tidligere intervjuet.
Nå har ladestasjonsselskapet, Kople, sørget for at også Hvaler-folket har fått den etterlengtede tilgangen på kraftigere ladere.
Lyn- og hurtigladere
– Det er Kople som drifter laderne i Hvaler kommune, og det gjør vi gjennom en rammeavtale som Viken fylkeskommune har inngått, forklarer Tine Holm-Hansen, marked og kommunikasjonssjef i Kople.
14. juli sto de den første laderen fra Kople klar til bruk på parkeringsplassene ved rådhuset. Denne av typen lynlader.
På en slik lader, har man to ladeplasser.
– De laderne er allerede veldig populære. Vi er foreløpig ikke helt ferdige med anlegget. Når det står klart skal det være totalt fire ladeplasser her, skriver Holm-Hansen.
– Den siste finishen på ladestedet gjøres så snart som mulig, når montøren er tilbake fra ferie. Da vil også hurtigladeren bli operative så fort som mulig, fortsetter hun.
Videre understreker hun at de prioriterte å få lynladeren opp å gå, før de var helt ferdige med hele ladestedet, slik at Hvaler-folket fikk en ekstra lademulighet gjennom sommeren.
Fargekoder
– Vi fargekoder laderne våre, slik at elbilistene enkelt kan se hvilken lader som passer til deres ladebehov, når de kommer inn på ladestedet. Den gule laderen her er en lynlader, som gir opptil 180kW effekt, fortsetter kommunikasjonssjefen.
– Den grønne laderen er en hurtiglader, som kan gi opptil 75kW effekt. Her er det også en chademokontakt, som kan lade på maksimalt 62,5 kW effekt, sier hun.
Med andre ord vil lynladerne lade vesentlig raskere enn en de vanlige hurtigladerne.
Få lynladere i Nedre Glomma
I følge Koples ladenettverkskart, ser man fort at lynladerne på Hvaler er noen av ytterst få i hele Nedre Glomma-regionen.
– Vi jobber hele tiden med å utvide ladenettverket vårt, og er absolutt åpne for å skape flere lademuligheter i Fredrikstad-distriktet, sier Holm-Hansen.
– Kople skal bygge over 400 hurtig- og lynladere de neste to årene. Samtidig jobber vi med å opprette ladetilbud på destinasjoner og hotell, slik at elbilistene kan lade der de likevel stopper for å oppleve noe annet, avslutter hun.