Gå til sidens hovedinnhold

Fylkespolitikere gir syklistene halve veibanen

Artikkelen er over 4 år gammel

Bilistene kan miste ett av to kjørefelt til syklister på flere strekninger. Fylkestingspolitiker Andreas Lervik (Ap) nevner mindre trafikkerte Torsnes-veier og Ise-Børtevann som aktuelle utprøvingssteder.

Lervik kjørte selv på en veistrekning i Sverige nylig, hvor veien var innsnevret fra to til ett felt for bilister. Det andre kjørefeltet var satt av til syklister, med brede sykkelfelt på begge sider. Lervik ble begeistret av det han så i Lerum utenfor Göteborg, hvor en lignende veiløsning til den som nå skal prøves ut i Østfold allerede er innført.

Informasjonsvideo fra Danmark

Her viser det danske Vejdirektoratet hvordan du skal kjøre på en slik «To minus en"-strekning:

https://www.youtube.com/watch?v=51azrFbUSFw

– Dette er kult, og absolutt noe vi må prøve ut i Østfold, sa Lervik da fylkestingspolitikerne tidligere i desember diskuterte hvordan de skulle få flere til å gå og sykle.

På veier med lav hastighet og lite trafikk

Lervik sier at «To minus en» er beregnet for veier med lav hastighet og lite trafikk. Bilistene skal beholde ett kjørefelt midt i veibanen. Syklistene får brede felt på begge sidene. I tillegg vil bilistene møte ytterligere innsnevringer i veien, som vil redusere farten.   

– Veien fra Ise til Børtevann bør være spesielt godt egnet for et slikt forsøk, i og med at strekningen er mye brukt av mosjonssyklister, sier Lervik til Fredriksstad Blad.     

«To minus er en» er en dansk løsning, som Statens vegvesen vil prøve ut her i fylket.

Flertallet av fylkespolitikerne støtter forsøket, og veivesenet skal legge frem et forslag til veistrekninger.

 

Les mer: Den nye veien fra Råbekken til Hatteveien blir 40 meter bred  

Prøitz bekymret for trafikksikkerheten 

Jan Henrik Lund, som er leder i Syklistenes Landsforening i Fredrikstad, sa til NRK Østfold nylig at han er litt engstelig for at norske bilister ikke har like god sykkelkultur som de danske bilistene. Også en lokallagsleder i NAF uttrykte skepsis. 

Fylkestingspolitiker Tor Prøitz (H) synes løsningen med «To minus en» ikke har noe for seg i Østfold og er bekymret for trafikksikkerheten.

– Innsnevringen for bilister skal skje på strekninger med lite trafikk. Her er det heller ikke noe stort behov for å merke veibanen med et midtfelt for bilister og sykkelfelt på sidene. Endringene kan virke forvirrende og skape trafikkfarlige situasjoner. På strekninger med høyere trafikk er det uheldig å snevre inn veibanen for bilister. Jeg ser ikke hensikten med forsøket. Danmark har også et helt annet bosettingsmønster og andre trafikkutfordringer enn de vi har i Østfold, sier Prøitz.

Vil få mer sykkelvei for pengene

Olav Moe (KrF), leder i samferdselskomiteen i fylket, er enig med Lervik og støtter forslaget.

 – Dette er en veldig fin løsning. Det å bygge nytt koster mye penger. Da må man se på alternativer, sier Moe som uttalte seg til fylkeskommunens kommunikasjonsavdeling.

Østfold blir første fylke i landet som prøver ut «To minus en"-løsningen, som skal gi mer plass til syklistene. Statens vegvesen vil komme med sitt forslag til veistrekninger i 2017.

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.