Gå til sidens hovedinnhold

Gammeldags «bærpeller» kunne gjøre fergene mer effektive?

Artikkelen er over 1 år gammel

Jan A. Vatn etterlyste i leserinnlegg «noe nytt» for å gjøre fergene mer effektive. I dette svaret går Knut Lilleng motsatt vei, og henter inspirasjon i den gamle motorfergen som gikk under navnet «Bærpelleren».

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jan Vatns innlegg i papiravisen den 21.02.20 beskriver at «Fergene må bli mer effektive», og han nevner følgende:

De nye fergene må få en utforming som gjør at de kan kjøre lengre strekninger raskere enn i dag uten å lage bølger. Viktigst er at de må få en utforming som slipper passasjerer og sykler på og av på samme tid. Det betyr at det må være en inngang og en utgang på hver sin side av styrehuset. Langs midten i båten må det være en rail som leder alle pågående passasjerer og sykler inn mot bakenden i båten, rundt enden på railen og frem mot utgangen. Railen er god å ha for sykler til å støtte seg på eller parkere mot. Hvis det på land organiseres en fil for påstigning og en fil for avstigning fra fergen, vil liggetiden på anløpsstedene bli halvert.

Denne type ferger som Vatn etterlyser, vil i tilfelle ikke være noe «nytt» når det gjelder utforming av personferge mellom Gamlebyen og vestsiden. Da Fredrikstadbrua ble åpnet og biltrafikken stoppet i fergestedet, fortsatte persontrafikken med de gamle motorfergene. Etter en tid ble det besluttet å kjøpe en ny og større ferge for å ta denne trafikken. Det ble tungvint å løfte sykler og barnevogner om bord og i land fra de gamle motorfergene.

Det ble nå kjøpt inn en ny ferge og denne hadde mye av de gamle bilfergenes layout. Her kunne man gå om bord i den ene enden og i land i den andre enden, slikt det hadde vært på de gamle bilfergene.

Det var riktignok ikke en rail langs midten i båten, som Jan A. Vatn foreslår. Etter hva jeg kan erindre, så gikk det rimelig greit med både å slippe av passasjerer og sykler på og av på samme tid.

Jeg kan være enig at en slik ferge vil kunne redusere køene de dager hvor trafikken er stor. En økning av passasjerantallet på hver av dagens ferge, samt en ekstra ferge de dagene hvor det er stor pågang, vil vel kunne løse noe av disse køene.

Men uansett den gamle «Bærpelleren» som fergen ble kalt på folkemunne, ville sikkert ta unna trafikken på en annen måte.

Les også

Byfergens vinterrute forlenges med én måned grunnet dobygging

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.