Fredag blir Expert i Dikeveien til Power

Administrerende direktør i Power, Anders Nilsen, gleder seg til åpning i Dikeveien på fredag.

Administrerende direktør i Power, Anders Nilsen, gleder seg til åpning i Dikeveien på fredag. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Fredag morgen er Expert i Dikeveien historie. Elektrokjeden bytter navn til Power. Administrerende direktør, Gressvik-mannen Anders Nilsen, lover å knuse kritikken som har kommet på forhånd.

DEL

Det er noen uker siden nyheten om at Expert i Norge skifter navn til Power. Dermed får kjeden det samme navnet i hele Norden. Det er Gressvik-mannen Anders Nilsen som er administrerende direktør i elkjeden, og som har jobbet i mange år for den enorme omprofileringen.

– Dette er ikke bare en navneendring, men en endring av hele måten å drive butikk på. Jeg er helt sikker på at vi kommer til å lykkes, sier Nilsen.

Allerede innført nytt prissystem

Kjeden har nemlig investert titalls millioner kroner i et splitter nytt elektronisk prissystem. Prisroboten skal blant annet sjekke konkurrentenes priser, og sørge for at egne priser alltid er oppdatert mot markedets laveste priser.

– Vi skal være billigst, enkelt og greit. Og for å få til dette har vi fått utviklet et elektronisk system som overvåker alle konkurrentenes priser. Finner roboten billigere priser andre steder, så blir automatisk våre priser skrudd ned. Sånn sett skal kundene være trygge på at de alltid handler billigst hos oss, sier han.

Han mener kjeden er først ute i hele verden med det elektroniske prissystemet.

– Jeg kan faktisk garantere deg at ingen andre har hatt noe lignende tidligere. Nå har vi prøvd det ut en stund, og vi vet at det fungerer. Så nå ruller vi det ut i hele Norge, sier han.

Selvsikker

Direktøren er selvsikker før åpningen av Power i Fredrikstad og 20 andre steder i Norge fredag morgen. Fra før av har en del butikker allerede gått over til Power, og resten skal over til merkenavnet før sommeren.

Det er ikke mer enn et halvt års tid siden han reåpnet Expert-butikken i Dikeveien. Men allerede da var meningen at butikken snart skulle skifte navn.

– Vi har snikinnført selve prissystemet en stund allerede. Slike omprofileringer skjer jo ikke over natten. Butikken i Fredrikstad er veldig ny, og dermed bygd opp på en måte som passer den nye profilen. Så her måtte vi ikke bygge om på nytt, sier han.

Eksperter slaktet navneendringen

Men omprofileringen har ikke bare høstet skryt fra eksperter og professorer. Mange har uttrykt skepsis til merkevareendringen.

– Å bytte navn er ikke noe poeng. Skal Expert tjene penger, er det helt andre ting de må gjøre, sa Odd Gisholt, varehandelsekspert ved BI, til Nettavisen for noen uker siden.

Flere andre har også slaktet omprofileringen, og kalt det kun for en navneendring og ingenting annet. Nilsen fnyser imidlertid av kritikken.

– Dette er den største merkevareendringen i norsk retail-historie, så selvfølgelig skjønner jeg at det ikke blir hyllet av alle. Men det handler om å vite hva man snakker om. Dette er ikke bare et navnebytte, men en helt ny måte å drive butikken på. Ved å garantere de billigste prisene til enhver tid, vil vi også bli populære hos kundene. Jeg lytter heller til kundene enn eksperter og professorer som ikke har satt seg inn i saken, sier han.

– Men dette fører vel bare til en priskrig som vi har sett hundrevis av før?

– Vi er først ute og har det beste systemet for å klare det. Dessuten tror jeg ikke konkurrentene våre ønsker å være med på denne utviklingen. Vi har to norske eiere som er tålmodige og ikke krever milliardoverskudd de første årene, noe konkurrentene våre ikke har samme mulighet til, sier han.

Folksomt: Slik så det ut da Anders Nilsen åpnet en nylig Power-butikk et annet sted i Norge.

Folksomt: Slik så det ut da Anders Nilsen åpnet en nylig Power-butikk et annet sted i Norge. Foto:

– Skal bli størst

Det er ikke mer enn et års tid siden Expert var i medias søkelys da mer enn 1450 ansatte mistet jobben i Norge. Et sted mellom 50 og 60 butikker stengte dørene for at selskapet skulle overleve.

– Det var en tøff prosess, men det måtte til for at vi skulle overleve. Nå har vi snudd minus til pluss, men vi har langt høyere mål. I løpet av tre til fem år er Power det fremste varemerket i Norden.

Men fortsatt er elkjeden lillebror sammenlignet med Elkjøp. Konkurrenten har hele 34 milliarder i omsetning mot Experts (nå Power) åtte milliarder.

– Du er veldig offensiv – tar alle eksperter feil?

– Jeg er selvsikker på at vi skal klare dette. Vi har fått til mye i nabolandene allerede. Bare i Finland har vi økt omsetningen med 40 prosent på under et år. Dette fungerer, og nå er vi klare for å vise det i Norge, sier han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken