Frykten for kjøpesenter på Værste

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevTrond Delbekk i Værste Eiendom mener at min frykt for et nytt kjøpesenter på Værste-området er ubegrunnet. Jeg har applaudert mye ved planene, men vært redd for at et nytt kjøpesenter, på størrelse med Torvbyen, vil være mer enn sentrum vil tåle. Jeg har derfor også anbefalt byen å vedta en tydelig rekkefølgebestemmelse: Først bygge ut området nærmest elva, så handelsområdet sør for Jens Wilhelmsens gate etter behov.

Delbekk mener Fredrikstad er underutviklet og tilbakestående som handelsby. Men så ille er det ikke; tall på handelsomsetning kan vris og vendes. Vi vet at Fredrikstad i dag har 30% av all handel i Østfold, mens Sarpsborg bare har drøyt 18%. Fredrikstads innbyggere handler allerede 10% mer pr.innbygger enn snittet i Østfold. Utbyggingen langs Dikeveien de siste 25 årene har i hovedsak vært for ‘plasskrevende varehandel’, noe som i liten grad påvirker eller truer sentrumshandelen. Spørsmålet nå er hva et nytt kjøpesenter på 20.000 vil bety for Torvbyen og livet og handelen i sentrumsgatene.

«Handel yngler handel», skriver Delbekk, og viser til gode eksempler i Hamar, Sandnes og Drammen. Det er vanskelig å sammenligne, men Hamar er trolig mest relevant, og ikke spesielt oppløftende. Byen opplever nå en betydelig overetablering av handel i kjøpesentre i sentrums utkant. (Jeg har som byplanrådgiver for Hamar kommune med bekymring fulgt denne utviklingen de siste seks årene, etter byggingen av CC Stadion).

Mitt spørsmål er fremdeles om det gagner sentrum med et «integrert sentrumssenter» lengst sør på Værste-området, lengst mulig fra ny jernbanestasjon. Er det virkelig en god måte å styrke byfunksjonen, i konkurranse med andre byer i hovedstadsregionen, å bygge en stor bilbetjent innelukket kloss av et bygg med boliger på taket, noe som utvilsomt vil lokke butikker over fra Torvbyen og sentrum? Et slikt grep bør ikke kamufleres med hyggelige ord om «helhetlig byutvikling» som «utvikler og styrker sentrum»; her er det behov for en mer saklig konsekvensanalyse og edruelighet.

Et eksempel på slike runde og snille ord er Delbekks beskrivelse av at Jens Wilhelmsens gate skal gå «fra bilbasert vei til bygate på menneskenes premisser». Ingen veikosmetikk kan ta bort den store trafikken som går der i dag, med tilknytning til Kråkerøy og Hvaler, og som trolig vil øke betydelig når dette i tillegg blir hovedatkomst med bil til byens største kjøpesenter.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags