Nå kan du si din oppriktige mening om legevakten

I front: Legevaktoverlege Espen  Storheier,  avdelingsleder Arnhild Sørheim Hoff og virksomhetleder  Guro Steine Letting håper at mange vil svare på brukerundersøkelsen. foto: Svein Kristiansen

I front: Legevaktoverlege Espen Storheier, avdelingsleder Arnhild Sørheim Hoff og virksomhetleder Guro Steine Letting håper at mange vil svare på brukerundersøkelsen. foto: Svein Kristiansen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Er du fornøyd eller misfornøyd med legevakten? Nå kan du sin din hjertens mening.

DEL

For første gang i Fredrikstad skal det gjennomføres en omfattende brukerundersøkelse blant legevaktpasienter.

Helt anonym

– Undersøkelsen starter mandag 31. oktober og varer i 14 dager. Samtlige som har vært i kontakt med legevakten i denne perioden, både fysisk og telefonisk, vil få tilsendt et spørreskjema i posten, forteller legevaktoverlege Espen Storheier.

Han understreker at man skal svare på bakgrunn av den siste kontakten med legevakten. Undersøkelsen er hundre prosent anonym, hvilket betyr at man ikke skal skrive navnet sitt på den.

Trenger ærlige svar

– For at undersøkelsen skal være gyldig, trenger vi minimum 200 besvarelser. Vi oppfordrer alle som om å være så ærlige og oppriktige som mulige. Skal vi kunne forbedre oss, er det viktig at vi vet hvor skoen trykker. Vi ønsker å få høre om både positive og negative opplevelser publikum har hatt med oss, sier Storheier.

Fredrikstad har en av landets største legevakter med en bemanning på nærmere 50 sykepleiere og leger. Til tider kan trykket på venterommet være stort, noe som igjen gjør seg utslag i lang ventetid.

Fungerte kommunikasjonen mellom helsepersonalet og brukeren, tok de deg på alvor, og var ventetiden akseptabel? Dette er bare noen av spørsmålene som blir stilt i undersøkelsen.

Et godt verktøy

– Totalt har legevakten i Fredrikstad ca. 25.000 konsultasjoner i året, eller rundt regnet 500 i uken, opplyser Guro Steine Letting, virksomhetsleder for medisinske tjenester i Fredrikstad kommune.

Hun hilser undersøkelsen velkommen og tror den vil fungere som et godt verktøy i bestrebelsene med å gjøre legevakttjenesten i byen enda bedre.

Målet med brukerundersøkelsen er å gi et tilfredsstillende bilde av erfaringene til pasientene som har oppsøkt legevakten i en tidsbegrenset periode. Undersøkelsen er laget av Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin i Bergen og har vært benyttet på flere andre legevakter i Norge.

Dataene som kommer frem i rapporten vil bli sammenlignet med data fra andre legevakter som har gjennomført samme undersøkelse.

Artikkeltags