Har spart 3,5 mill.

Lenge siden: Det er en stund siden vi opplevde vintre som dette i Fredrikstad. Fredrikstad kommune har hatt store besparelser i brøytebudsjettet det siste året. Arkivfoto: Tom-Johnny Gundersen

Lenge siden: Det er en stund siden vi opplevde vintre som dette i Fredrikstad. Fredrikstad kommune har hatt store besparelser i brøytebudsjettet det siste året. Arkivfoto: Tom-Johnny Gundersen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Så langt denne vinteren har kommunens brøytebiler stått bom stille. Det har ført til besparelser i millionklassen.

DEL

Dette har du ikke sett på svært lenge i FredrikstadRundt 3,5 millioner kroner sparte kommunen i fjor som følge av en mild og fuktig vinter.

Sparte mye i desember

Tallet for 2013 var 1,5 millioner når det gjaldt besparelser i forhold til budsjettet. Med andre ord sparte kommunen i fjor over det dobbelte når det gjaldt utgifter på vinteren.
Bare i desember lå innsparingene på over én million kroner.
I budsjettet for vinterdrift ligger for øvrig både brøyting, sanding og salting. Budsjettet i fjor lå på rundt ti millioner kroner.
De innsparte midlene vil gå til vedlikehold av veiene, deriblant asfalteringer.

Asfalt på Lisleby

– Svært kjærkomne kroner som blant annet vil gå til reparasjoner av veinettet, først og fremst asfalteringer, kommenterer Helge Fredriksen, avdelingssjef for vei i kommunen.

Han trekker frem eksempelet Lisleby Allè som nylig ble helasfaltert. Denne veien inngikk ikke i asfaltprogrammet for 2014.

– Strekningen er på 1.500 meter og kostnadene ble på rundt 1,5 millioner. Arbeidet besto av utjevning ved asfaltering og legging av et nytt asfaltdekke, påpeker Fredriksen.

Salt vinter

– Dette lot seg gjøre på grunn av besparelsene på vinterdrift og ble gjort i desember 2014. I utgangspunktet sto ikke denne veien på programmet for asfalteringer i fjor, legger han til.

Selv om brøytebilene har stått stille har kommunen regelmessig saltet de kommunale veiene.

– Det har gått med en del salt, avslutter Helge Fredrikssen.

Les også: Brøyting til besvær (2012) og Frykter at syklistene må sykle på veien (oktober 2014)

Artikkeltags