Fredrikstad med kjempebyks i kommunetest

Heidi Nordby Henriksen, Ingrid Trømborg, Celine Schefte Martinsen,
Karen-Anja Ravnå Storhaug, Diep Kieu Thi Nguyen, Magne Danielsen, Linde Gilberg, Turid Elisabeth Johansen, Helene Saloua Apenes Matri,
Heidi Elisabeth Kaspersen, Kari Ringstad og de øvrige ansatte ved kommunens servicetorv kan fornøyd konstatere at Fredrikstad nå er blant landets aller beste på service.

Heidi Nordby Henriksen, Ingrid Trømborg, Celine Schefte Martinsen, Karen-Anja Ravnå Storhaug, Diep Kieu Thi Nguyen, Magne Danielsen, Linde Gilberg, Turid Elisabeth Johansen, Helene Saloua Apenes Matri, Heidi Elisabeth Kaspersen, Kari Ringstad og de øvrige ansatte ved kommunens servicetorv kan fornøyd konstatere at Fredrikstad nå er blant landets aller beste på service. Foto:

Av

Fredrikstad kommune klatret hele 90 plasser og endte som nummer åtte av landets 422 kommuner i Forbrukerrådets store «Kommunetest». Forrige gang testen ble utført var i 2016.

DEL

Forbrukerrådet har testet alle norske kommuner på hvor gode de er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Nesten 30 000 opplysninger er hentet inn via telefon, e-post og nettsider.

Svært fornøyd

Leder for kommunikasjon og service i Fredrikstad kommune, Ingrid Trømborg, er svært fornøyd med resultatet.

-Sist gang Forbrukerrådet gjennomførte testen, i 2016, endte vi på en 98. plass. Siden den gang har vi jobbet målrettet for å gjøre kommunal informasjon enda mer tilgjengelig for innbyggerne. At vi har klatret hele 90 plasser på tre år, viser at innsatsen har fungert.

Små kommuner er dårligere enn store til å hjelpe folk med spørsmål om de kommunale tjenestene, viser Forbrukerrådets ferske kommunetest.

Kommunikasjon- og servicesjefen trekker særlig fram nye websider, et servicetorg som er «på», innføring av chatbotten KommuneKari, satsning på sosiale medier samt en generell forståelse av at vi er her for innbyggerne, som grunner for det gode resultatet.
 

Leder for kommunikasjon og service i Fredrikstad kommune, Ingrid Trømborg, er svært fornøyd med resultatet Forbrukerrådet presenterte i dag.

Leder for kommunikasjon og service i Fredrikstad kommune, Ingrid Trømborg, er svært fornøyd med resultatet Forbrukerrådet presenterte i dag. Foto:


-Samtidig erkjenner vi at det fortsatt er mye å gå på. Informasjon er ferskvare og vi må jobbe kontinuerlig for å bli bedre, sier Ingrid Trømborg.

Nederst på listen

Kommunene i Finnmark sender fylket helt nederst på fylkeslisten. Tett etter følger Vest-Agder, Nordland, Sogn og Fjordane og Troms.

– Det er ingen grunn til at det skal være sånn, og det er ikke så vanskelig å gjøre noe med dette, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Hun viser til at Nesset i Møre og Romsdal, som er beste kommune i årets undersøkelse, lå på den nedre delen av lista for to år siden. Det samme gjelder Osen i Sør Trøndelag, som i år er landets sjuende beste kommune. Forbrukerrådet er vant til å bli kontaktet av kommuner som ønsker å bli bedre.

Ti på topp og ti på bunn

De ti beste og de ti dårligste kommunene i Forbrukerrådets kommunetest for 2019

Ti beste:

1. Nesset

2. Bergen

3. Nannestad

4. Søndre Land

5. Molde

6. Marker

7. Osen

8. Fredrikstad

9. Nes, Akershus

10. Nissedal

Ti dårligste:

413. Lærdal

414: Ullensvang

415. Moskenes

416. Hægebostad

417 Grane

418 Båtsfjord

419 Sokndal

420. Træna

421 Kvalsund

422. Gamvik

Lege og skole

Kommunene har blant annet ansvaret for at beboerne har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg for de gamle.

– Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser og legger disse svarene åpent ut. Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre, sier Blyverket.

– Det handler ikke om lite penger, men å gjøre innbyggerne til hovedpersoner. Det er dem kommunene er til for. Andre deler av det offentlige tjenestelivet har allerede bevist at de får til dette.

Hun viser til at det aldri ville gått bra for aktører i det private næringslivet om de hadde operert på samme måte som det dårligere sjiktet av kommuner.

Listen

I kommunetesten for 2019 har Forbrukerrådet testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om grunnleggende kommunale tjenester. Alle kommunene er testet via telefon, epost og nettsider.

Det ble spurt om skolefritidsordningen, byggesaksbehandling og muligheten for å få fast hjemmehjelp. Svarene ble vurdert etter raskhet og relevans.

Artikkeltags