Gå til sidens hovedinnhold

Forhåndsbetalte bompasseringer falt i verdi. Hvilken hjemmel har Vegfinans?

Artikkelen er over 1 år gammel

Jon Faller hadde forhåndsbetalt bompasseringer som ble mindre verdt da bomringen åpnet. Han anklager Vegfinans for avtalebrudd.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Spørsmål: Hvilken hjemmel har Vegfinans for å bryte sine juridisk bindende avtaler?

Jeg kjøpte en forhåndsbetalt avtale om passeringer til kr 15,-. Det er faktisk passeringsprisen som bestemmer hva avtalen koster: kr 2.625,-. Hvilket tilsvarer 175 passeringer (nedre Glomma bypakke).

Kort tid etter åpner bomringen 15. november, og jeg ser da at Vegfinans belaster meg 24,- pr passering! En økning på 9 kroner passeringen over den avtalte pris!

Jeg oppfatter dette som et krystallklart avtalebrudd som jeg tenker må angå alle med forhåndsbetalt avtale. Differansen utgjør 66 passeringer til kr 597,-. Og enda mer for dem som har kjøpt avtale om enda lavere pris. Den dyreste til kr 4.375,- garanterer 350 passeringer til kr 12,50. De får altså 168 færre passeringer enn de har betalt for, til en verdi av kr 1.932,- (de taper 11,50/passering).

Så enten må Vegfinans sette inn 597,- kroner på min konto (i tillegg til saldo) når alle avtaler annuleres og omgjøres til avtale om etterbetalte passeringer den 13. desember, eller så får de la meg passere til 15 kroner inntil min avtale på 2.625,- er brukt opp. En avtale jeg allerede har betalt for.

Jeg aksepterer ikke at Vegfinans snyter meg for 66 passeringer. Det får de eventuelt ta med bomselskapet - ikke med meg. Jeg har en juridisk bindende avtale.

Det forventes at Vegfinans A/S redegjør for løsningen for sine kunder.

Les også

Her er alt du bør vite om bomringen rundt Fredrikstad

Kommentarer til denne saken