Stor pristest: Denne dagligvarekjeden er billigst

TESTER:Enhver.no har testet Norges seks største dagligvarekjeder over tre uker. Vinneren ble Kiwi.

TESTER:Enhver.no har testet Norges seks største dagligvarekjeder over tre uker. Vinneren ble Kiwi. Foto:

I mange år var Rema 1000 Norges billigste dagligvarekjede, ifølge Enhver.no. Nå har de blitt detronisert av en grønn konkurrent.

DEL

(Nettavisen) – Det har vært et skifte i toppen, sier Tom H. Ystaas i Enhver.no til Nettavisen.

Nettavisen har inngått en avtale med Enhver.no om å gjennomføre ukentlige pristester. Enhver har gjennomført pristester i det norske dagligvaremarkedet sier 2013. Han mener han ser en klar endring i billigtoppen fra Rema 1000 til Kiwi.

Mistet tronen

Han sier at Rema var klart billigst fra 2013 til 2017, men at Kiwi i slutten av 2018 og starten av 2019 framstått som det billigste kjeden.

– Du kan si at det er skjedd et skifte og at Kiwi har overtatt billigtronen fra Rema, sier Ystaas.

I en handlekurv på 96 varer, 102 prissammenligninger per butikk, gjennomført de tre første ukene av 2019, ble prisen 2718 kroner i Kiwi.

Se hele testen nederst i saken.

Extra tar innpå

Rema følger på andreplass, med en handlekurvpris på 2733 kroner. Coops lavpriskjede Extra følger etter med 2770 kroner. Det er med andre ord nokså små forskjeller mellom de tre lavpriskjedene, noe Ystaas mener stemmer med den generelle prisutviklingen de siste årene.

– Tidligere var Extra en del dyrere, men vi ser nå at Extra over tid har nærmet seg de to andre lavpriskjedene. Enkelte uker er de til og med billigst, sier Ystaas, som understreker at det er dermed er relativt lite å spare ved å hoppe fra den ene lavpriskjeden til den andre.

– De har klumpet seg ganske godt sammen, så det er ikke de store gevinstene å gå fra den ene til den andre kjeden, sier Ystaas.

Store forskjeller

Han understreker at de prisbevisste tjener klart mer på å gå fra supermarkedskjeder som Meny, Spar og Coop Mega. De to førstnevnte kom på henholdsvis sjette og femte plass av de seks kjedene som deltok i testen.

De seks kjedene er Norges største og inkluderer også hypermarkedkjeden Obs.

Forskjellen mellom prisvinner Kiwi og testtaper Meny er 9,4 prosent eller 256 kroner.

– Der er det en del å tjene på å velge de billigste kjedene, sier Ystaas.

Han påpeker også at på enkeltvarer kan forskjellene være veldig store. For eksempel koster en pakke med sjokoladepulveret Oboy 60 prosent mer på Meny, som var dyrest, enn hos Extra og Rema 1000, som var billigst.

Før jul var det store prisendringer fra dag til dag, men Ystaas sier at det ikke har vært samme press i markedet i januar.

– Det har vært en rolig åpning uten de store endringene, sier han.

Dette sier kjedene

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi:

– Vi er stolte av våre lave priser, og ingen vinner flere prisundersøkelser enn oss. Det er selvsagt hyggelig at også Enhvers tester gang på gang viser at vi har de laveste prisene.

– Vi heier på prisundersøkelser, men minner samtidig om at de kun viser et øyeblikksbilde på et utvalg varer, i én butikk i landet. Vi mener også at man burde kjøpe varene, og ikke bare registrere prisene i hylla, for å få et så riktig bilde som mulig.

Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000:

– Priser justeres hver dag hele uken og etter enhver.no sin prissjekk mandag har vi allerede satt ned prisen ytterligere på flere av disse varene. For kundene er det prisen i kassen som er viktigst og i REMA 1000 jobber vi knallhardt for å ha den laveste sluttsummen på kassalappen hver dag.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop:

– Undersøkelsen viser at det er små forskjeller på prisene mellom lavprisbutikkene. Det vet kundene, og derfor kommer krigen om kundene nå til å handle om å ha de beste varene, det største utvalget og fulle butikkhyller. Når vi vet at Extra og Obs er de kjedene med det desidert største utvalget i Norge, er det ikke noe rart vi gleder oss ekstra til 2019.

Ole Christian Fjeldheim, kjededirektør i Spar:

– Igjen viser Spar at vi er Norges billigste supermarked og til uken relanserer vi First Price i Spar med et utvalg på over 250 varer, noe som vil gjøre det lettere for våre kunder å velge billige og gode produkter.

Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i Meny:

– Meny skal være den billigste utvalgskjeden, derfor er vi ikke fornøyde med resultatet av testen fra uke 1. Når det er sagt, så følger vi prisene tett og endrer dem fra dag til dag og i uke 2 og 3 er vi igjen billigste supermarkedkjede.

– Menys styrke er at vi har Norges største utvalg, inkludert ferskvaredisker, eget bakeri og dyktige fagfolk. Hos oss er inspirasjon og matglede viktig – samtidig har vi mer enn 500 varer på tilbud hver uke for dem som ønsker å gjøre gode kjøp. Disse tilbudene er like billige eller billigst i markedet, slik som for eksempel vårt bleietilbud. Hvor mange av våre ukentlige tilbudsvarer som kommer med i testen, er jo også utslagsgivende for sluttsummen på handlekurven.

Du kan se hele testen her:

Artikkeltags