Én ting kan skape problemer for norske kjøpere

Mercedes lanserer akkurat nå sin nye elbil EQC i Norge. Dette er en bil i SUV-klassen, men bakkeklaringen er lavere enn det vi er vant til her.

Mercedes lanserer akkurat nå sin nye elbil EQC i Norge. Dette er en bil i SUV-klassen, men bakkeklaringen er lavere enn det vi er vant til her.

Av

Nye Mercedes EQC er ikke så SUV som den ser ut til.

DEL

Mercedes har de siste ukene avholdt verdenslansering av sin nye elbil i Oslo, på Gardermoen og i Hønefoss-området, skriver Broom.

Journalister fra hele verden har blitt flydd inn for å både se på og prøvekjøre Mercedes EQC. Den aller første i rekken av merkets nye bilserie EQ, som skal bil en helt ny serie elektrifiserte biler i flere segmenter.

Alt fra småbiler, via vanlige familiebiler i ulike varianter – og til nyttekjøretøy.

Først ut er altså EQC. En SUV-liknende personbil hvor C-en i slutten av modellbetegnelsen plasserer bilen, rent størrelsemessig, i samme segment som C-klasse og den snarlike GLC.

Selvfølgelig har ikke responsen fra oss elbil-sultne nordmenn uteblitt. Som alltid har interessen rundt en ny elbil resultert i mange forhåndsreservasjoner.

Mercedes EQC under test på norske veier.

Bakkeklaring

Vi i Broom var blant de første i verden som fikk prøvekjøre bilen og attpåtil på hjemmebane. Vi liker den godt, men påpekte også noen svakheter. 

Vi registrer også at flere potensielle EQC-kunder er litt skeptiske til særlig en ting. Nemlig bakkeklaringen.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Bakkeklaring på under ti centimeter er uvanlig. Til sammenligning kan det nevnes at en Tesla Model 3 har 14 cm, at en Porsche 911 har 12,5 cm, og at en Ferrari 458 har 11,3 cm, mens en vanlig Mercedes GLC har maksimal bakkeklaring på 18,1 centimeter.

Og selv om EQC er SUV-aktig i fremtoningen, kan den med denne bakkeklaringen få utfordringer på dårlige norske gårdsveier eller hytteveier. Snø og dype hjulspor kan også fort bli problematisk. Bilen vil rett og slett subbe nedi med "buken". Noe som vi i Broom erfarer har ført til at flere interessenter på EQC har trukket seg.

Mercedes EQC passer kanskje aller best i urbane strøk?

Ikke konstruert som elbil

Det at EQC heller ikke kan leveres med luftfjæring og dermed ikke har heve / senk-mulighet gjør heller ikke saken bedre.

Grunnen til denne litt uheldige saken, er som vi nevnte i vår test av bilen, at EQC ikke er konstruert som en elbil i utgangspunktet. Den bygger i stor grad på samme plattform som fossilbil-broren GLC.

Selv om så mye som 80 prosent av delene skal være nye på EQC, har tydeligvis plasseringen av batteripakken i bunnen av bilen gitt noen utfordringer og noen uheldige konsekvenser her.

Med Mercedes EQC gjør man nok lurest i holde seg på veien, da bilen er lav under.

Sammenligne med GLC

Vi i Broom har bedt om en kommentar fra den norske importøren, rundt dette med bakkeklaringen på EQC:

– Da kundene målte bakkeklaringen under førvisningen i februar, kom de til ca. 14 cm, men målemetoden som er benyttet og referert i Auto Motor und Sport gjelder laveste punkt under bilen, ved maksimal tillatt last. GLC er en modell de fleste har en forhold til og forskjellen er kun 2,6 cm dersom samme målemetode benyttes. Jeg tror det er bedre for kundene å sammenligne med GLC, da det er enklere å forstå hva det betyr i praksis, sier Audun Hermansen som er PR- og informasjonssjef hos den norske Mercedes-importøren.

Nå diskuteres bakkeklaringen til EQC blant annet i Facebook-grupper. Om den i praksis er et problem eller ikke, finnes det naturligvis ingen fasit på. Det kommer først og fremst an på kjøremønster og helt konkret: Hvor man kjører.

Artikkeltags