Forbrukertilsynet advarer: Ikke bli lurt på Black Friday

SHOPPINGHØYTID: Black Friday er årets største shoppinghøytid. Da er det kamp om de beste tilbudene.

SHOPPINGHØYTID: Black Friday er årets største shoppinghøytid. Da er det kamp om de beste tilbudene. Foto:

Av

Årets største shoppinghøytid med «elleville» priser nærmer seg, men Forbrukertilsynet er klar på at du kan bli lurt.

DEL

(Nettavisen) Fredag 23. november vil flere av landets butikker ha en Black Friday-dag. Tradisjonen fra USA har også fått et fotfeste her til lands, og mange gleder seg til å kjøpe varer med en sterk nedsatt pris. Det trenger likevel ikke bety at det er et godt kjøp.

Forbrukertilsynet skriver at en vare som er satt ned 40, 60 eller 80 prosent, nødvendigvis ikke er et godt kjøp. Forvaltningsorganet hevder at varen faktisk kan være enda billigere andre steder, og at du som forbruker bør sjekke flere steder før du handler.

– Vi oppfordrer prisbevisste forbrukerne til å holde hodet kaldt og vurdere tilbudene godt når de handler under Black Friday, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet, i en artikkel på forvaltningsorganets hjemmeside.

- Villedende markedsføring er forbudt

Direktøren retter også en advarsel mot forhandlerne som lover «gull og grønne skoger» på Black Friday.

- Det er også på sin plass å minne de næringsdrivende på at villedende markedsføring er forbudt, og at de må gi kundene sine riktige og tydelige opplysninger om priser og prisfordeler, forteller Lier Haugseth.

I artikkelen nevner Forbrukertilsynet hva kunden må være obs på. Markedsføringen kan hevde at kunden må slå til med eneste gang på priskuppet, men det er ikke nødvendigvis riktig.

Forbrukertilsynet oppfordrer til at kunden ikke skal la seg stresse, og heller sjekke prishistorikken for å se om varen ofte er på tilbud.

De sier også at man skal være skeptisk til lovnader, som at de hundre første eksemplarene kan kjøpes til en nedsatt pris. Hvis du plutselig er kunde nummer 101 i kassen, er det lett å føle seg lurt.

Artikkeltags