Terningkast 5: Animert moro om rasisme og fordommer

Animasjon og Fordommer: «Zootropolis» tar tak i rasisme og fordommer i en tidsaktuell animasjonsfilm.Foto: filmweb.no

Animasjon og Fordommer: «Zootropolis» tar tak i rasisme og fordommer i en tidsaktuell animasjonsfilm.Foto: filmweb.no

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Walt Disney har hentet inn et godt regiteam for å gjøre «Zootropolis» i Byron Howard («To på rømmen», «Bolt») og Rich Moore («Rive-Rolf», «The Simpsons»).

Resultatet er en leken og fartsfylt kriminalanimajsonsfilm, som er svært så tidsaktuell i sitt budskap om både rasisme og fordommer i byen Zootropolis – hvor det går et klart skille mellom «oss og dem».

Film

«Zootropolis – 3D»

Regi: Byron Howard, Rich Moore

Animasjon/familiefilm, 1 t 48 min., 6 år

I et klassisk eventyroppsett med lurendreierreven Nick og den pliktoppfyllende haren Judie, skaper motsetningene en nerve allerede fra start.

«Zootropolis» har blitt en underholdende og meningsfylt animasjonsfilm, selv om dens store doser pompøs moral er i ferd med å bikke over innimellom, i dens preken om at «alt er mulig» bare du satser nok.

Og slik blir lille Judie den første haren som blir tatt opp som politibetjent i Zootropolis, midt i et klisjéfylt machomiljø, hvor hun må kjempe for sin plass og anerkjennelse.

«Zootropolis» spiller hele tiden på fordommer og gamle klisjeer. Reven er en kjeltring, politiet spiser smultringer og hos veivesenet jobber dovendyrene. Men skinnet bedrar og alt er ikke som du tror det er, i en godt og enkelt fortalt historie, som også bør nå inn til de minste.

På overflaten er «Zootropolis» en kriminalhistorie, hvor Judie får 48 timer på seg til å løse en forsvinningssak – ellers mister hun jobben.

Med god hjelp fra uventet hold nøster hun opp en langt mer omfattende sak. Hele veien fortalt med humor, spenning og fantasirikdom i både animasjon og plott.

Kombinasjonen mellom lek og alvor fungerer utmerket.

Artikkeltags