Jeg synes overhodet ikke synd på de rike matvarekjedene, som nærmest har monopol på salg av dagligvarer her i landet. Når Covid 19 sørget for at Regjeringen stengte landets grenser viste de sitt sanne ansikt. Da ble matvarene enda dyrere, og kjedene tjente store penger.

De norske forbrukerne bryr de seg egentlig lite om, det de bryr seg om er å tjene mest mulig penger på å selge sine dagligvarer. FB skrev i sin artikkel at prognosene for dagligvarebransjen for 2022 pekte mot en omsetningsnedgang på 8 milliarder kroner. De store dominerende kjedene har faktisk større overskudd i sine regnskaper en 8 milliarder kroner, så en eventuelt nedgang vil de merke lite til.

Store overskudd vil de i årene som kommer presentere likevel. Hvorfor tjener matvarekjedene så mye penger? Svaret er enkelt, de tar seg altfor godt betalt av norske forbrukere. Det er sannheten om de såkalte lavpriskjedene.

Kiwi for eksempel kaller seg en lavpriskjede, men de fleste av varene de selger tar de seg godt betalt for. Sannheten er den: Det finnes ikke en reell lavpriskjede i Norge hvor alle varer er nedpriset. La meg ta noen eksempler: 4 stk tørkeruller koster på Kiwi kr. 39.90 (de reklamerer at de er en lavpriskjede, og gir seg aldri på pris, som de sier så fint i sine annonser) jeg bare spør. Er det billig?

Europris kjører ofte den samme varen i en sekk bestående av 4 pakker. 4 ganger 39.90 er kr. 159.60, og de 4 pakkene er ofte på tilbud til kr. 99.90 i Europris, og det blir da Kr. 25,- pr pakke. Det er cirka 37 prosent billigere enn på Kiwi. Det samme sparer du på å kjøpe en sekk med toalettpapir på Europris kontra Kiwi. Det Norge trenger er en SKIKKELIG lavpriskjede, som virkelig selger dagligvarer rimelig HELE året, og da hadde det også blitt slutt på mye av svenskehandelen.

Jeg vet hva jeg skriver om, jeg drev Lundus AS i Storgata i Fredrikstad på 70-tallet, og Lundus var en skikkelig lavprisforretning, som omsatte for ca 10 millioner på den tiden, og det tilsvarer sikkert 30 millioner i dagens pengeverdi. Dessverre måtte jeg gi meg fordi det var store omkostninger med å etablere Lundus. Investeringene var faktisk i millionklassen med en rente på cirka 15 prosent. Fredrikstad kommune fjernet også en del parkeringsplasser rett ved Lundus, og da var løpet kjørt.

Jeg håper investorer kommer kommer på banen etter hvert, og etablerer en skikkelig lavpriskjede rundt omkring i Norge. Mine tanker går til lavpriskjeden Europris som i sin tid ble etablert av Terje Høili i fra Fredrikstad. Europris er med sitt konsept og fokus på lave priser en kjede som har lykkes godt i Norge, og som øker sin omsetning kraftig år for år. Det forteller meg at norske forbrukere setter pris på lave priser.

Jeg tror at Europris er den kjeden som kan lykkes med å etablere en skikkelig lavpriskjede av dagligvarebutikker i Norge. Europris har med sine hundretalls forretninger muligheter til å selge masse dagligvarer til en god lavpris. De vil øke sin omsetning i alle sine forretninger hvis de utvider, og viderefører sitt konsept over til en lavpris dagligvarekjede.

De etablerer stadig vekk nye butikker, som de kan prosjektere som dagligvareforretninger, og de kan sikkert også utvide og omgjøre sine eksisterende forretninger til dagligvarebutikker, og fortsatt selge mange av de varene de gjør nå. Jeg er overbevist om at Europris vil lykkes, og øke sin omsetning med mange milliarder kroner.

De etablerte dominerende dagligvarekjedene vil da få en skikkelig konkurrent, som vil sørge for å presse dagligvarene ned til glede for de norske forbrukerne. Odd Reitan i Rema så den faren for mange år siden, og prøvde å kjøpe opp hele Europris av Terje Høili, men Høili var smart nok til å takke nei til tilbudet som kom fra Reitan-gruppen.

Det har norske forbrukere tjent mye penger på. Europris kan bli en enda større og brysom konkurrent hvis de tar steget fullt ut, og sørger for å bli Norges eneste reelle lavpriskjede innen dagligvarebransjen i Norge. Det er altfor liten konkurranse i Norge på dagligvaresektoren, og jeg håper det gjøres noe med det i tiden som kommer.