Endelig har turen kommet til håndverkerne og varebilene

– Den store elektrifiseringen av personbiler  har så langt uteblitt for varebiler, skriver Burås. Nå mener han elektrisk varebil vil gi en mer behagelig hverdag.

– Den store elektrifiseringen av personbiler har så langt uteblitt for varebiler, skriver Burås. Nå mener han elektrisk varebil vil gi en mer behagelig hverdag. Foto:

Av

– Bruker du bilen som verktøykasse, mobilt kontor, eller mobilt varelager, og oppholder seg der mange timer, er tiden moden for elbil, argumenterer Mats-André Burås.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Jeg har jobbet 20 år i anlegg, og har kjørt min andel av varebiler. Utviklingen har gått fra at trangt, dårlig utstyrt og et ganske miserabelt sted å være fra et brukersynspunkt, til å bli mye mer behagelig, vel utstyrt og bedre sted å oppholde seg.

Eiere og de som kjøper biler skal spare og tjene penger, billige utgaver ofte. Det kan man forstå.

Men for dem som bruker bilen som verktøykasse, mobilt kontor, eller mobilt varelager, og oppholder seg der mange timer, har utviklingen vært betydelig. Men den store elektrifiseringen, som de siste ti årene har sveipet gjennom på personbilsiden har uteblitt, frem til nå.

Det har vært noen forsøk, men de har vært for dårlige, og antagelig skremt flere enn de har fristet. Når man ved oppstart får beskjed om 140 km, og så, etter 3 km på motorvei, har bare 80 km igjen, blir man veldig usikker på om dette er til å stole på.

Men nå kommer varebilene med 300 km som et slags nytt minimum, de lader fortere og kommer i mange flere variasjoner enn for to år siden. Samt at du kan søke Enova-støtte til både bil og ladeboks.

Lokale håndverkere og bedrifter kjører sjelden veldig lange distanser, og om de gjør det, er det sjelden motorvei hele veien. Her vil en elektrisk varebil passe perfekt inn, den kan lades enten hjemme eller på kontor/lager avhengig av organisering.

Om man legger 14 kroner literen til grunn, 60 liters tank, to tanker i måneden gir det ca. 1560 kroner per bil.
Det samme vil med en ny liten varebil utgjøre ca. 870 kroner i måneden i en blanding av hjemmelading og noe hurtiglading.

Dette er basert på erfaringstall, men det er store rom for variasjoner. Poenget er at det gir ganske store besparelser bare på drivstoff, samt at vedlikeholdskostnadene over tid er langt lavere da de ikke har noe avansert renseteknologi, og man betaler bare maks 50 prosent i bompenger.

De som skal bruke bilen vil få en mye mer behagelig hverdag, noe som alltid er positivt.

Trenger dere råd eller har spørsmål rundt bruk av bil, ladere, ladeinfrastruktur eller andre ting, ta kontakt så hjelper vi gjerne. Fremtiden er spennende.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken