Se de første bildene av byens nye, lydløse el-ferge.

Teknisk sjef Bjørn Henriksson, forteller at det svenske verftet er stolte over å kunne levere den første elektrisk drevne ferge av dette slaget, til Fredrikstad kommune.

Teknisk sjef Bjørn Henriksson, forteller at det svenske verftet er stolte over å kunne levere den første elektrisk drevne ferge av dette slaget, til Fredrikstad kommune. Foto:

Av

Skroget til den nye elektriske fergen, som settes i trafikk til våren, er ferdig. Med sitt slipte aluminiumsskrog, som ennå ikke er lakkert, står den i skipsbyggerhallen ved Swede Ship Marine AB i Djupvik på Tjørn.

DEL

Båten er like stor som de tre fergene verftet tidligere har levert til Fredrikstad kommune.

- Vi har merket oss hvilken suksess kommunen har hatt med sitt gratistilbud til kommunens innbyggere, forteller teknisk sjef Bjørn Henriksson. Han er stolt over å levere den første elektrisk drevne ferge av dette slaget til Fredrikstad kommune.

Fergen skal gå i trafikk mellom vestsiden og Gamlebyen. Det kan den gjøre hele døgnet. Båtens batterier lades ved hvert anløp på vestsiden. Vanligvis ligger den til kai ti minutter av gangen, hvilket er tilstrekkelig.

Men hva når fergen går kontinuerlig i rushtiden, og ligger til kai kun et par minutter?

- Ikke noe problem. Når batteriet er fulladet kan fergen gå ti turer uten å lade, beroliger Henriksson.

I det merkede område på båtens babord side vil det bli festet en plate, som sørger for ladning av batteriene hver gang båten klapper til kai.

I det merkede område på båtens babord side vil det bli festet en plate, som sørger for ladning av batteriene hver gang båten klapper til kai. Foto:

Ladningen skjer ved at en plate på skrogets babord side treffer seg til en plate festet mellom to peler på Vestsiden. Ladningen starter øyeblikkelig og foregår til fergen forlater kaien, eller til batteriene er toppladet.

Fergens skrog er i aluminium. Dermed er båten lettere enn stål, og bruker mindre energi. Skroget er sprøytet innvendig med et støydempende stoff. Det sprøytes på i to lag og hindrer i stor grad dannelse av kondens, i tillegg til at det demper støy.

- Byggingen er i rute, forteller Henriksson. Men det svenske verftet kan ennå ikke fastslå noen nøyaktig leveringsdato. Det kommer an på underleverandører av spesialutstyr, noe som Fredrikstad Kommune selv har hentet inn anbud på.

Her, under dekket i oppholdsrommet, finner man el-motoren, som passasjerene knapt vil høre.

Her, under dekket i oppholdsrommet, finner man el-motoren, som passasjerene knapt vil høre. Foto:

Den store forskjellen fra dagens byferger er stillheten. Motorlyden skal knapt merkes av passasjerene. Og som en kuriositet nevner vi at skorstenen, som noen kanskje har lagt merke til inne på fergens styrbord vegg, blir borte.

Artikkeltags