Denne blunderen kan koste deg penger og anseelse i elbil-miljøet: – Ikke akkurat god ladeskikk

TIPS: Norsk elbilforening kommer med tips til hvordan ladingen skal bli så effektiv som mulig når du skal ut på veien i jula.

TIPS: Norsk elbilforening kommer med tips til hvordan ladingen skal bli så effektiv som mulig når du skal ut på veien i jula. Foto:

Norsk elbilforening kjører ut en rekke råd til deg som er fersk elbilist som skal ut på de trafikkerte veiene – og hurtigladestasjonene – i jula.

DEL

(Moss Avis) En ting som foreningen mener at du aller helst bør unngå, er å lade mer enn det som er effektivt.

– Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent. I de fleste biler faller ladehastigheten mye fra 80 til 100 prosent. Det tar lang tid, er dyrt – og vil fort skape unødige køer og frustrasjoner å lade de siste 20 prosentene, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Hun legger til at det tar mer tid å lade dersom batteriet er kaldt.

– Kan du ikke lade dit du kommer, lønner det seg å hurtiglade rett før du kommer fram, i stedet for å utsette det til starten på hjemturen, anbefaler Bu videre.

– Ikke god ladeskikk

De oppfordrer til å følge instruksjonene som står på laderne.

Hos de fleste operatørene betaler du per minutt du lader, eller en kombinasjon av minutt og kwh. Å okkupere laderen lenge kan koste deg både penger og anseelse.

– Enkelte operatører kan nok med fordel informere tydeligere om minuttprising på ladestasjonene. Det blir fort dyrt dersom du står tilkoblet lengre enn du trenger. Dessuten er det ikke akkurat god ladeskikk, fortsetter Bu.

– Benytt riktig ladeeffekt

Foreningen trekker også fram viktigheten av å bruke riktig ladekabel til bilen din. Dette må sjekkes opp med hvilken type kabelkontakt din bil bruker. Tesla bruker sitt eget ladenettverk.

Ladetiden avhenger også av elbilens batteristørrelse, og er noe du bør være kjent med. Om laderen kan levere 150 kW, men bilen din bare tar imot 50 kW, er det lurt å se etter en vanlig hurtiglader, dersom det er mulig, anbefaler Bu.

– Om du ikke får benyttet den ekstra effekten i laderen uansett, så er det lurere å la en annen elbilist få bruke den for komme seg raskere videre. Slik skaper vi mindre ladekø, avslutter generalsekretæren.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.