Direkte feil når Hareide sier at dobbeltspor til Moss er å holde løftet

– Det er Knut Arild Hareides tåkeprat om nytteeffekt og forsøket på å prate seg ut av gitte løfter vi vil til livs, skriver Fredrikstad-ordfører Nygård.

– Det er Knut Arild Hareides tåkeprat om nytteeffekt og forsøket på å prate seg ut av gitte løfter vi vil til livs, skriver Fredrikstad-ordfører Nygård. Foto:

Av

«Å påstå at utbygging av jernbane til indre Intercity-område er sikret med dobbeltspor til Hamar, Tønsberg og Moss, er i alle tilfeller direkte feil.»

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Har ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide satt seg inn i Intercity-planene for Østlandet? Vet han ikke hvor mange mennesker som bor i Østfold? Han forsøker seg vel ikke på en spansk en? Det ville i så fall være upassende for en mann i hans posisjon. Å påstå at utbygging av jernbane til indre Intercity-område er sikret med dobbeltspor til Hamar, Tønsberg og Moss, er i alle tilfeller direkte feil.

Faktum er at så lenge det har vært snakk om Intercity-triangel, så har det sørøstre og mest folkerike benet strukket seg til Fredrikstad/Sarpsborg, og ikke Moss. Når Hareide på Dagsrevyen 29. september fremstiller det som om han holder det han lover ved å la dobbeltsporet stoppe i Moss, så er dermed det historisk ukorrekt. Dette vet selvfølgelig også samferdselsminister Hareide.

Så hvorfor gjør han det?

De siste ukene har samferdselsminister Knut Arild Hareide gjort sitt beste for å forvirre, så tvil og prate ned nytten av jernbane på Østlandet. Han har strukket det så langt som å vise til at selvkjørende busser og el-drevne lastebiler en gang i fremtiden vil kunne erstatte tog.

Spinningtimen bør han imidlertid gjennomføre på treningsstudio, og ikke i beste sendetid på NRK Dagsrevyen.

Vi minner om at planene for dobbeltspor på Østfoldbanen var klare i 1996. Det er gitt grønt lys for utbyggingen opptil flere ganger, det er utarbeidet utallige rapporter. I 2012 proklamerte Hareide selv at KrF garanterte for dobbeltspor i indre Intercity-område. Nå har han tilsynelatende helt glemt hva han sa.

Formålet med denne vinglingen er sannsynligvis å bearbeide og myke opp hundretusener av innbyggere for tidenes løftebrudd.

Hareides beregninger av nytteeffekt

Samferdselsministeren vår er en ivrig syklist, det er fint. Spinningtimen bør han imidlertid gjennomføre på treningsstudio, og ikke i beste sendetid på NRK Dagsrevyen. Når han nå snakker om at man må vurdere nytteeffekten av å bygge Intercity til Fredrikstad/Sarpsborg, spinner han ikke bare i kjent politikerstil, han er nærmest ute å sykle.

Hør bare her – Hareide vurderer nytteeffekt av å bygge dobbeltspor til Hamar, en by med 31.000 innbyggere som akkurat har fått ny firefelts motorvei, som å ende på pluss siden. Å bygge til Fredrikstad/Sarpsborg med 140.000 innbyggere, Norges sjette største byområde, er han imidlertid usikker på nytteeffekten av.

I Fredrikstad tror vi absolutt det vil være god nytte av å bygge jernbane til Hamar. Det er Knut Arild Hareides tåkeprat om nytteeffekt og forsøket på å prate seg ut av gitte løfter vi vil til livs.

I en rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2012 viser at ca. 800 personer pendler fra Hamar til Oslo, mens tallet for Fredrikstad/ Sarpsborg til Oslo er 3200. Siden den gang har det blitt enda trangere på toget fra Fredrikstad til Oslo.

Vi trenger ikke samferdselsministre som tror de kan prate folk varme om fremtidens selvkjørende busser og batteridrevne fly. Vi trenger handlekraftige ministre som holder ord og løser transportutfordringene vi står i, nå!


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken