Reaksjonene har ikke latt vente på seg, etter at Tesla lanserte en ny og oppdatert versjon av Model S – med tilnavnet Plaid.
Ifølge Tesla selv er dette verdens raskeste masseproduserte bil. Med til sammen tre elmotorer på 1.020 hestekrefter, leverer bilen ekstreme ytelser.
0-100 km/t går unna på 2,1 sekunder, mens toppfarten er på solide 322 km/t.
Det er klart at slike tall i en elektrisk familiebil vekker oppsikt, skriver Broom.
Nytt ratt tilgjengelig
En annen ting som har vakt minst like mye oppsikt, er det nye, Formel 1-inspirerte rattet «Yoke».
Kort fortalt et tradisjonelt ratt, som er «kuttet» på midten. Lenge var det spørsmål om dette i det hele tatt ville bli godkjent. Det ble det. Likevel stilles det spørsmål. Blant annet rundt grepsonen, som er naturligvis er kraftig redusert sammenlignet med et vanlig ratt.
Vi i Broom var også tidlig ute med å teste bilen i Norge. I vårt førsteinntrykk her, understreker vi at rattets funksjonalitet ikke er spesielt brukervennlig.
Nå gjør imidlertid Tesla endringer, ved å tilby et tradisjonelt ratt som standard på Model S og Model X Plaid.
Kan ettermonteres
Det er fremdeles mulig å bestille bilen med Yoke, uten ekstra kostnader.
Har du allerede kjøpt en Model S eller X Plaid, med det nye Yoke-rattet, tilbyr Tesla fra mars å ettermontere til ordinært ratt, dersom man ønsker det.
Det koster 9.260 kroner. Prisen inkluderer installasjon ved et Tesla servicesenter.
Startprisen på Model S Plaid er 1.196.990 kroner eksklusive moms. Dersom du bestiller i dag, anslår Tesla at bilen er klar for levering i tidsrommet januar – mars i år.