Gå til sidens hovedinnhold

Det verste med pandemien? Redselen for å bli supersmitter, for å ta livet av mine foreldre

Jeg er en potensiell tikkende bombe som er i «kontakt» med så mange mennesker hver dag. Det er nesten slik at jeg skulle hatt et skilt rundt halsen: «Lærer kommer – hold avstand!

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Først og fremst: Jeg er takknemlig for å ha jobb og en «normal» hverdag sammen med mennesker jeg bryr meg om. Min sympati går til alle dem som sliter nå. Jeg er lærer i et av verdens beste land og jeg vil gjøre så godt jeg kan i denne tida som er vanskelig for oss alle.

Det er lett å peke på stresset og uforutsigbarheten. Planer legges og planer forfaller. Jeg må hive om på dager og uker. Jeg vet ikke hva neste minutt gir. Assistenter uteblir fra en time til en annen. Folk og grupper sendes i karantene foran nesa mi. Jeg forsøker å kjenne etter om jeg har luktesans og smak, før jeg går videre i korridoren med en pc under armen. Planene ligger på den. Jeg tør ikke bruke bøker ettersom elevene kanskje uteblir de neste ti dagene. Det har vært en kalddusj gjentatt av flere, men som for de fleste som står til knes i kaldt vann; man vender seg til det.

Jeg er prisgitt alle tiltakene om avstand og hygiene, men hvor lett er det når et barn gråter og trenger trøst?

Jeg skal innrømme at jeg har våknet motløs og redd i perioder. Mediene pøser på om smertefull død og overhengende fare for smitte og muteringer. Jeg, som mange andre, har sårbare mennesker rundt meg i nær familie. Et scenario vil være at jeg blir smittet uten å vite det og smitter mine egne med en grufull sykdom og påfølgende død. Det er dette jeg tenker mest på.

Min jobb er å være i tjeneste for barn som direkte knytter meg til mange hjem og familier. Jeg er prisgitt alle tiltakene om avstand og hygiene, men hvor lett er det når et barn gråter og trenger trøst? Jeg har brutt reglene mer enn en gang i omfavnelse av barn som trenger å bli holdt om. Det er min jobb og vårt lærerkall. Jeg er lei for å innrømme dette, men disse klemmene jeg deler ut er i det minste til barn jeg har oversikt over.

Les også

Ett trinn i karantene på Rekustad

Vi er jo få mennesker på jobb i perioder med ventekarantener, snufsete neser og testing. Vi som klorer oss fast, må ta unna der andre skulle vært i klasserommet. For elevene betyr dette pedagogiske opplegg som er rimelig idiotsikre. Vi vet jo ikke hvem som blir satt til å gjennomføre for oss – og i disse tider med implementering av Fagfornyelsen er det store forskjeller på hvordan vi legger stoffet frem. Jeg vil påstå at vi derfor mangler tyngde i emner som dukker opp i perioder med mye fravær.

Er vi lærere i karantene kan vi snakke med klassen via teams og videosamtaler. Det gjør vi på et av mine trinn dersom en av oss er husbunden. Med kamera opp i nesa og unger som er vant til det, blir beskjeder og forventninger delt på storskjerm realtime. Hjemmeværende lærer har også hele sesjoner der det er behov for det. For hjemmeværende barn har vi digitale tilbud knyttet til OneNote og Teams. Vi er online med disse samtidig som vi underviser i klasserommet.

Er vi i karantene sammen – har vi skoledag med en-til-en undervisning fra morgen til halv fire. Det tar på å sitte ved en skjerm og undervise stoff som man normalt klarer å skape forståelse for ved hjelp av konkreter, øyekontakt, kroppsspråk og et levende klasserom. Mye går tapt – uten tvil.

Redselen for å bli supersmitter har, uten tvil, vært det vanskeligste ved pandemien. Vi lærere er eksponert for smitte selv, men det verste for meg vil være om jeg tar denne med meg inn i egen familie eller til andre sårbare mennesker. Jeg er redd for å ta livet av mine foreldre, indirekte.

Jeg er en potensiell tikkende bombe som er i «kontakt» med så mange mennesker hver dag. Det er nesten slik at jeg skulle hatt et skilt rundt halsen: «Lærer kommer – hold avstand!» På jobb har vi ryddet opp i hvem vi er sammen med. Jeg er med mine trinnfolk. Det er hyggelig, men samtidig mister jeg resten av personalet.

Det er også særlig vanskelig at jeg ikke får være med deler av min nærmeste familie. Jeg har en sønn i nord som jeg ikke får sett og jeg har to godt voksne foreldre i risikogruppa. Det er smått med kontakt.

Jeg liker et samfunn i ro. Jeg liker at vi viser hensyn og jeg liker at forbruket går ned. Korona er bra for miljøet, noe jeg bruker i undervisningen. Koronasituasjonen er en konkret i seg selv. Forbruket før og etter gir fine matematiske eksempler. Jeg liker at vi har blitt mer digitale. Nå snakker skolen et digitalt språk ungene forstår. Vi må planlegge på en annen måte og jeg lærer mye hver eneste dag.

Vi er alltid beredt på at det kan bli hjemmeskole. Hele skolen ligger i sekken i OneNote. Maskinen gir oss uante muligheter – samtidig som den gjør oss mindre avhengig av hverandre. Det siste er både bra, men også upersonlig.

Les også

Denne skolen skal ha hjemmeskole frem til påske

Jeg opplever at skolen tar korona på alvor. Det er lav terskel for å holde seg hjemme med forkjølelse. Dersom det er utbrudd får vi raskt beskjed om hvordan vi skal forholde oss. Jeg har selv vært i karantene som nærkontakt. Jeg vet at det er smitte der og at det er min jobb å vaske meg og holde avstand. Jeg har aldri vært mindre syk enn i det siste året.

I vår skole gjør alle så godt vi kan og jeg vil rose ledelsen ved Rekustad skole for å jobbe døgnet på tamp sammen med oss. Vi er slitne og rødkantet i øynene hele gjengen.

Jeg synes vi kunne hatt en mer fleksibel ordning på det å velge å ha hjemmeskole i perioder – for de eldre barna som ikke trenger tilsyn hjemme. Vi har halve klasser på skolen tid til annen. Store deler av klassen sitter hjemme i karantene foran cromebooken og skal serves samtidig som vi har elever ved pultene. Jeg mener vi lærere og våre skoleledere bør kunne ha større myndighet her.

Jeg mener lærere bør få vaksinen tidlig i løpet ettersom vi er i skuddlinja.

Les også

Tillitsvalgte ber om rødt nivå i Fredrikstad-skolen

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.