Det forteller 24 år gamle Maja Moan Eriksen, som de siste årene virkelig har fått fart fotografkarrieren.

Vi møter henne i barndomshjemmet på Hvaler, kort tid etter hjemkomsten fra Thailand – hvor hun tok bryllupsbildene til influenser-paret Julie Visnes og Camilla Lorentzen.

Et bryllup som har fått svært mye oppmerksomhet både i nasjonale, og internasjonale medier den siste tiden.

Havner snart i Vogue Magazine

Det nygifte paret publiserte bildene selv i en video på TikTok til sine tre millioner følgere, og har den siste uken fått over 6,5 millioner visninger.

@julieevlorentzen

THE MOST INSANE PICS EVER. 📷 Maja Moan

♬ still falling for you - audiobear

– Hvordan ble dette samarbeidet til?

– Jeg tok bilder av Julie for fire år siden, i forbindelse med en reklame i London. På den turen sa hun til meg «Hvis jeg noen gang skal gifte meg, så skal du ta bildene». Jeg tenkte bare kjør på, det høres kult ut.

Maja betraktet ikke praten som en bundet avtale – så overraskelsen var stor da henvendelsen dukket opp i innboksen for et drøyt år siden.

– Hun skrev «Jeg skal fri til dama, vi har lyst til å gifte oss i Asia – vil du ta bilder?». Da var jeg ikke vond å be, for å si det sånn.

Julie og Camilla har den siste tiden fått mye oppmerksomhet for å ta opp tabubelagte temaer på en ufiltrert måte.

Interessen rundt influenserparet er så stor, at det snart publiseres et stort portrettintervju med flere bilder signert av Maja i Vogue Magazine.

– Det blir absolutt et høydepunkt. Det å få noe på trykk i Vogue er stort, understreker Maja.

Ikke bra nok på Glemmen – men fikk ja fra internasjonal kjendis

Maja har alltid vært glad i å ta bilder.

– Det startet i det små på medier og kommunikasjon på Glemmen. Jeg tok fordypning det første året – men jeg var veldig dårlig. Det var så ille at fotolæreren min faktisk oppfordret meg til å bytte linje, ler Maja.

Det var først etter videregående Hvaler-jenta tok opp kameraet igjen.

Ved siden av psykologistudier i Tromsø, begynte hun å ta portretter av venner og landskapsbilder.

Disse bildene ble lagt ut på Instagram – og responsen lot ikke vente på seg.

– Plutselig fikk jeg noen henvendelser, og da øynet jeg en mulighet til å tjene noen kroner på dette, sier hun.

På kort tid vokste Majas Instagramprofil betraktelig, fra 1.000 følgere til nærmere 12.000.

Det var direktemeldingen til den verdenskjente DJ'en, Nicky Romero, som gjorde at Maja fikk smaken av å fotografere kjendiser.

– Jeg så at han var i Sverige, så jeg var litt frempå og skrev «du er ikke så langt unna, jeg tar bilder – hit me up hvis du trenger noe».

– Svaret hans var «jeg elsker bildene dine, la oss ta deg med på turnéen».

Det har ikke alltid vært fullbooket kalander, og kjendisglamour for Maja.

– Det å kunne utøve kreativitet på min måte, og virkelig fanget det perfekte øyeblikk – er det jeg mer eller mindre lever for.

– Det var en heltidsjobb årene før korona. Først så drev jeg et eget selskap i to år, men så begynte jeg i Scream Media AS, hvor jeg etter hvert ble permittert, forklarer hun.

Deretter gikk turen til Bergen, og HR og ledelse ble studieretningen. Noe som hun i dag forsøker å sjonglere ved siden av fotokarrieren som frilanser.

– Det er alltid kjekt å ha noe å kunne falle tilbake på.

De ferdighetene hun kan vise til i dag, er mer eller mindre selvlært.

– Det blir noen timer foran YouTube for å lære redigering og hvordan bruke verktøyene. Jeg lærte jo generell fototeknikk på Glemmen, men etter det har det blitt mye prøving og feiling.

– Har du vurdert å studere noe innenfor medier eller foto?

– Nei, faktisk ikke. Jeg prøvde en fotoskole i Oslo, men oppdaget fort at det ikke var noe for meg.

Hvordan faller avtaler på plass

De siste årene har Hvaler-jenta fotografer nasjonale og internasjonale kjendiser fra øverste hylle – flere av dem artister.

Blant annet Aurora, TIX, Martin Garrix, Karpe, AHA, Zara Larsson – og nevnte Nicky Romeo.

– Jeg kan bli litt starstrucked, men jeg tror jeg er flink til å skjule det, sier hun med et smil.

– Hvordan faller disse avtalene på plass?

– Mye handler om å bygge nettverk. Det er noe jeg har vært flink på de siste årene og jobbet mye med, svarer 24-åringen.

For Maja har Instagram blitt et utstillingsvindu hvor hun får vist frem det beste av det beste.

– Det startet med at jeg tok kontakt – men etter en stund begynte det å renne inn henvendelser både på, mail, og telefon – men aller mest via Instagram. 

– Det er mange kunder, og potensielle kunder som følger meg. Merker fort de gangene jeg har vært flink til å oppdatere profilen, så er det flere som tar kontakt direkte.

Drømmer om egen fotoutstilling

Til tross for innpass blant verdensstjerner, understreket hun at hun ikke er ferdigutlært som fotograf.

– Jeg er stolt av arbeidet mitt, men jeg vil være best – og jeg er ikke best.

– Jeg er fortsatt sulten etter det å utvikle meg. Drømmen er å kunne ha en fotoutstilling hvor folk kan kjøpe bildene mine.

– Men også det å kunne få bildene sine inn i verdens største magasiner. Sånn sett er jo bildene i Vogue en god start, smiler hun.