Etter en årrekke å ha dominert landsbyscenen som «høy og mørk» kan man si at Jon-Ivar fra Selbak har kommet seg brutalt ned på jorda etter å ha fått oppfylt sin mangeårige maktdrøm med å flytte inn på hovedscenen. Nå handler det ikke lenger om breiale «show me the money» til statsråder for å tilfredsstille lokale fans, men heller tilmålte, unnvikende og utsettende «vi må vurdere og komme tilbake». En eller annen gang i fremtiden. I hvert fall etter 2025. Problemet kalles visst Nasjonal Transportplan.

Det tok altså ikke mer enn et par dager i regjeringskvartalet for å konvertere en språklig potent, opposisjonell frifant til en tilknappet pusling med verbalt, maktpolitisk kyskhetsbelte. Den økonomiske virkeligheten innhentet brutalt Terminator fra Selbak. Nå har han stemplet inn i gjengen som av Utbryter-SV bare kalles grå!

Intercity, som for noen måneder siden var omtalt nærmest som en quick fix – det handlet tross alt bare om penger og vilje – var plutselig noe man måtte se nærmere på og eventuelt komme tilbake til på grunn av akkurat de samme pengene. Altså mangel på penger. Selv ikke folk fra Selbak liker tydeligvis å kaste penger ned i et bunnløst hull med kvikklere. I hvert fall ikke vanlige folks penger.

Den norske kistebunnen er definitiv ikke utømmelig, selv om de fleste politikere som ikke sitter på kistelokket, nærmest fremstiller det slik. Ja, der er de faktisk temmelig like alle sammen. Godt da at de bytter roller fra tid til annen, slik at de brutalt kan bli konfrontert med virkeligheten.

Så nå står vi der. Endelig med en samferdselsminister fra Selbak. Da burde jo både Intercity og elvebruer og fire felt og forbindelse til E6 og mudring og kanskje til og med Åledalslinjen bli noe av. Nei, den siste er vel en fylkesvei, så da må Jon-Ivar og reverseringskameratene først få oppløst Viken og overført mer penger til Østfold, slik at folk fra Trøgstad eller Aremark kan få bestemme.

Sånn som det ser ut, kan vi altså ta det temmelig med ro i mange år. Det blir nok ikke noen ny jernbanestasjon eller dobbeltspor gjennom byen. Det blir kanskje ikke flere folk på toget heller, for denne hersens pandemien har lært oss at det ofte går minst like bra med nyvinningen hjemmekontor. Ja, mange kontorister som har prøvd, sier faktisk at de er mer effektive og mindre stressede på hjemmebane. Så hvorfor skal man da kaste bort flere timer på pendlertoget for å få gjort en dårligere jobb?

Det er jaggu ikke lett å være samferdselsminister for «hele landet som vi er så glad i». For hva pokker er Intercity til Halden sammenlignet med Nordlys-banen til Tromsø. Nå bor det jo langt flere folk i Sarpsborg og Halden enn i Tromsø, og man har en potensiell forbindelse med det forhatte utlandet, men i Norge er jo som kjent smålighet noe av det viktigste – altså det at ting er smått, så da vinner nok Tromsø, i hvert fall hvis Trygve fra Stange skal bestemme. Han tar vel uansett dieselpickupen når han skal besøke svigers i Fredrikstad.

Men på ett område har den nye samferdselsministeren markert seg: Jon-Ivar kan nemlig styre seg for konkurranse! Derfor mener han at det tidligere utskjelte NSB, som farget seg grønt og romantiserte seg med navnet Vy, skal få tildelt hele østlandstriangelet uten konkurranseutsetting. Til sammenligning ble statens regning redusert med 80 prosent på andre strekninger der SJ og Go-Ahead har overtatt ansvaret.

Den beste «butikken» ble likevel da Vy, for å kapre Bergensbanen med dertil hørende lokaltrafikk, i desperasjon var villige til å betale sin egen eier, staten – altså folk flest – rundt 200 millioner kroner i året for å få lov til å gjøre jobben! I 2019 mottok de i stedet 210 millioner for å gjøre det samme. Det er altså slik forferdelig konkurranseutsetting rause Jon-Ivar vil ha seg frabedt som representant for oss vanlig folk. Ville du gjort det samme?