Ikke ALLE ler høyt av ledelsen for Østfolds videregående skoler

Harald Peter Stette er Frederik II-lektoren som gikk hardt ut mot fylkesdirektør Solveig Olsen Fjærvik og mente hennes målsetting er virkelighetsfjern.

Harald Peter Stette er Frederik II-lektoren som gikk hardt ut mot fylkesdirektør Solveig Olsen Fjærvik og mente hennes målsetting er virkelighetsfjern.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det finnes ikke «naturgitte» forutsetninger som begrunner at Østfolds videregående skoler skal ha blant de dårligste resultatene i landet, skriver rektorene for de samme skolene.

DEL

Leserbrev 

Svar til Haral Peter Stettes innlegg om ambisjonsnivå og ressurser i de videregående skolene.

Vi leser i et leserinnlegg lørdag 11.3.2017 at Østfold-skolens øverste ledelse har «for høye ambisjoner for Østfold fylkeskommunes skoler». Det vises til at «noen ler høyt og rister på hodet av den overordnede ledelsen», og det hevdes at med ambisiøse mål må det følge betydelige ressurser.

Ikke alle er enige om at målene er realistiske, og ikke alle har like stor tro på at alt vi gjør i Østfold-skolen leder oss mot målene. Men alle ler ikke høyt. Alle rister ikke på hodet. De aller fleste – både på «grasrota» og innenfor ledelse på alle nivåer – mener at et krafttak må til for at vi skal lykkes bedre enn vi gjør i dag.

Sinaturene

Disse rektorene har undertegnet svaret på Harald Peter Stettes innlegg:

  • Jan-Ivar Braathen, Kst. rektor Malakoff vgs.
  • Kristin Danielsen, Fektor Greåker vgs.
  • Geir Eriksen, Kst. rektor Frederik II vgs.
  • Vigdis Gjerberg, Rektor Askim vgs.
  • Torstein Maugesten, Rektor Kalnes vgs.
  • Edvard Odberg, Kst. rektor Borg vgs.
  • Pål André Ramberg, Kst. rektor Glemmen vgs.
  • Gunhild Rosnes, Rektor Glemmen vgs.
  • Arild Rød, Rektor Halden vgs.
  • Brynjard Rønningen, Rektor Mysen vgs.
  • Lasse Thorvaldsen, Rektor Kirkeparken vgs.
  • Monica Østby, Rektor St. Olav vgs.
  • Leif Rune Østli, Rektor Frederik II vgs.

Ikke alle vil slå seg til ro med at det finnes noen «naturgitte» forutsetninger som begrunner at Østfold fylkeskommune skal ha blant de dårligste resultatene i landet. Og ikke alle tror at handlingsrommet er ubetydelig uten økte budsjetter.

De fleste av oss innser at det finnes rammebetingelser for jobben vi gjør, men vi tror at det ligger betydelige (men ikke ubegrensede) muligheter for Østfold-skolen ved å analysere grundigere, ved å prioritere riktigere, ved å dele kunnskap og erfaringer – og ved å ha høye ambisjoner på vegne av Østfold-samfunnet og Østfold-elevene.

Vi må rett og slett snu hver sten, sette all vår praksis under lupen, for at flest mulig elever skal fullføre og bestå med best mulig resultat.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags