Fasit er: Østfold trenger minst to nye scienceklasser

På sciencelinja får du arbeide med entreprenørskap, internasjonalisering og fordypning i realfag, heter det i presentasjonen på skolens hjemmeside.

På sciencelinja får du arbeide med entreprenørskap, internasjonalisering og fordypning i realfag, heter det i presentasjonen på skolens hjemmeside.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Iren Halvorsrød, lektor ved Greåker vgs, lurer veldig på hva politikerne mener om fylkets tilbud på videregående skole. Selv er hun tydelig på at det må satses på Greåkers sciencelinje.

DEL

Leserbrev 

Så bra det er debatt om skolestrukturen i Østfold – vi som skal bli best!

Så bra det er mange som engasjerer seg, debattanter, foreldre, skoleelever, lærere og ikke minst rektorene og direktørene for de videregående skolene i Østfold.

Så bra skolene i nedre Glomma-distriktet og da spesielt Frederik II, ikke bare ser på sitt eget skoletilbud, men også trekker frem og støtter vår kjempeinnsats gjennom flere år, for å skape interesse for vår sciencelinje. Takk for støtten.

Så bra det ikke er noen fasit på organiseringen av skolene i fylket, selv om man skulle tro det ut fra hva diverse rektorer og skoledirektør skriver i Fredriksstad Blad. Som realfagslærer ved Greåker videregående skole er jeg svært opptatt av at svaret (les fasiten) er riktig på en matematikkoppgave, men det er hvordan man har resonnert seg frem til svaret som er av betydning for om det er full måloppnåelse.

Fasiten etter å ha studert søkertallene for skoleåret 2017/2018, er at det er 113 elever har sciencelinja som førsteønske. Dette er elever som jobber hardt for å nå sine mål og ønsker seg full realfaglig fordypning. Minst 60 av disse elevene må få sitt førsteønske oppfylt. Skolen bør derfor ha minst to paralleller for å dekke etterspørselen og ikke minst dekke samfunnets behov for kompetanse. Kanskje vi på Greåker videregående skole har fått til noe?

■ Vi har fått pris for å være årets realfagskole.

■ Vi har satt søkelyset på realfag.

■ Vi har knyttet mange kontakter med Østfolds næringsliv for at våre elever skal se hvordan realfagene kan brukes ute i industrien/samfunnet.

■ Vi ønsker at elevene våre ikke bare skal bli gode i realfag, men også kreative idéskapere som i tillegg har internasjonal engelsk på sin timeplan.

■ Uten å kjenne til oppbyggingen av miljøforsklinja ved Frederik II videregående skole, er jeg også overbevist om at de ville få til tilsvarende resultater hvis de i det minste hadde fått lov til å ha sin egen søkekode. Det er vel ikke så underlig at elever med felles interesser ønsker å gå i samme klasse?

Det er snart påskeferie, så jeg føler for å oppdatere skoleledere, rektorer og direktører på fjellvettreglene tilpasset den videregående skole:

1. Planlegg neste skoleår med vekt på det vi har lyktes med og meld fra hvor vi skal.

2. Tilpass turen etter elevønskene og samfunnets behov.

3. Ta hensyn til vær og valgskred.

4. Vær forberedt på uvær og kulde.

5. Legg inn nødvendig ressurser for å hjelpe oss selv og andre.

6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng.

7. Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

8. Vend i tide, det er ingen skam å snu.

9. Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.

10. Lytt til erfarne skolefolk.

Mens jeg ikke har noen grunn til å søke ly, men lader kanonene for siste innspurt av dette skoleåret, ønsker jeg dere alle en riktig god påske.

PS. Lurer forresten veldig på hva politikere i dette fylket mener!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags