Bedrifter i utvikling: Det går nye tog hver dag

Klart for avgang på Fredrikstad stasjon. – Men det går mer på skinner for Fredrikstads næringsliv, mener Hege Bongard, og peker ut  kompetanse som helt sentralt for bedrifter som vil henge med i utviklingen.

Klart for avgang på Fredrikstad stasjon. – Men det går mer på skinner for Fredrikstads næringsliv, mener Hege Bongard, og peker ut kompetanse som helt sentralt for bedrifter som vil henge med i utviklingen. Foto:

Av

– Næringslivet i Fredrikstad utvikler seg nærmest i høyhastighetsfart, er Hege Bongards bilde på den nyskapningen en rekke bedrifter står for, før hun spør: Hvor skal toget ditt?

DEL

Spaltist

Tut tut, toget går! Det går et tog hver eneste dag, for de fleste ... For mens det er arbeid på linja, strømstans, driftsstans etc. som har møtt de som bor i Fredrikstad og jobber i Oslo, utvikles næringslivet i Fredrikstad nærmest i høyhastighetsfart til sammenligning.

Hør bare her, gjennom Vekst i Fredrikstad-programmet har vi delt bedriftshistorier om:

Tech-selskapet Prediktor som kombinerer innovativ teknologi med skybaserte løsninger, hvor storheter som Tine og Nestlé er med på pilotstudier.

Jackon, familiebedriften fra Fredrikstad som tar Europa med storm, med 18 fabrikker i seks land i Europa, 800 ansatte og en årlig omsetning på om lag 2,7 milliarder kroner.

Snø Designstudio, som designet en node som kan bidra til å revolusjonere seismikkbransjen, og gi betydelig kostnadsbesparelser for oljeindustrien i letefasen

Om Be Plast, som gjennom et forskningsprosjekt med 3D-printede støpeformer, skal redusere kostnader og time-to-market for norske bedrifter, og styrke konkurransekraften.

Les også: Om Be Plast med beste omsetning og resultat noensinne

■ med fler

Hvis alle bedrifter i Fredrikstad tar med seg en passasjer til, vil det vanke nye priser til den allerede meritterte byen vår.

Bedrifter tar valg om hvilket tog de skal ta; hvor fort det skal det gå, hvor de skal og hvem de skal ha med. Hvilke passasjerer du tar med deg, er avgjørende. Som vi ser av eksemplene ovenfor, er kompetanse sentralt for bedriftenes utvikling. Og at de overlever? Og vokser?

Når det kommer til fart på toget, begynner det å haste, hvis vi legger Erna Solbergs ferske varsel til grunn: 43 timers arbeidsuke. Bidragene til økonomien fra arbeidslivet må øke. Flere må i arbeid. Hvis ikke blir det kutt i velferden og offentlige tilbud.

Hvis alle bedrifter i Fredrikstad tar med seg en passasjer til, vil det vanke nye priser til den allerede meritterte byen vår, for det ville vært en vekst som satte spor. Klarer du en passasjer til før etterslepet blir for stort, eller er det fullt i din bedrift?

Til slutt, hvor skal toget ditt? Skal du ha med deg de riktige passasjerene, ønsker du å få stopptillatelse hos Tine og Nestlé, eller klarsignal for Europa? Da er gode kart viktig, for landskapene forandrer seg hurtigere enn før. Nå har du mulighet til å få både oppdatert kunnskap og personlig veiledning til ditt kart:

«Merkevarer som forretningsstrategi» heter kurset som tilbys Fredrikstad-bedrifter i september. Hva er merkevarer? Hva oppnår man gjennom en merkevarestrategi? Dette besvares, sammen med teori om markedsforståelse og forretningseffekter av en sterk merkevare. Vi har fått BI-professor Lars Olsen til Fredrikstad, så du behøver ikke engang ta toget til Oslo for å få det med deg ... Ta kontakt for plass, påmeldingsfristen er 31. august!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags