Propper og bommer i Fredrikstad-trafikken

Ny rv 110 bygges stadig på Seut. – Det er ikke rart at vi trenger bommer med avgifter for dem som ikke har anledning til en Tesla eller en annen elbil! skriver Løkkevik.

Ny rv 110 bygges stadig på Seut. – Det er ikke rart at vi trenger bommer med avgifter for dem som ikke har anledning til en Tesla eller en annen elbil! skriver Løkkevik. Foto:

Av

Odd Løkkevik mener lærdom fra en skoletime i 1951 er nyttig for dagens trafikk- og veiplanleggere.

DEL

Leserbrev

En januardag i 1951 kom den meget dyktige læreren Erling Hasselgård inn i klasserommet på Østsiden skole i Gamlebyen, bærende på tre store glasskolber som han satte på kateteret. De hadde forskjellig volum, men alle hadde samme åpning på tuten. Etter at disse var fylt med vann kunne han demonstrere at det ikke var kolbenes størrelse, men tuten som avgjorde hvor fort vannet ville renne ut.

Denne lærdom har jeg tenk mye på i forbindelse med vei- og trafikkutbygging her ved oset av Glomma.

Da Rolvsøyveien skulle utvides i 1990, ble det mye skriverier i avisene. Prosjektet, som den gangen skulle ha en kostnadsramme på ca. 90 millioner endte opp med nærmere 500 millioner! Arbeidet måtte blant annet stoppes opp en tid for å få utbedret veien under jernbanebrua ved brannstasjonen slik at de store trailerne ikke skulle kjøre seg fast eller være henvist til veien gjennom Dammyr.

Et av avisinnleggene var fra en bussjåfør, med 30 år bak rattet, som mente at Rolvsøyveien ikke først og fremst hadde behov en firefelts vei for å oppnå nødvendig flyt i trafikken. «Det vi trenger er rundkjøringer og gode avkjøringer for bussene». Videre skrev han at en rundkjøring ved Hatteveien var nødvendig for å unngå ulykker. Under arbeidet med Rolvsøyveien, som dro ut i tid, medførte dette store trafikkheftelser.

Det optimale kaos og lange køer medførte at flere valgte å kjøre Traraveien og Fagerliveien. Etter kort tid ble det satt opp skilt om «gjennomkjøring forbudt» – og synderne ble tildelt bøter av politiet! Det siste som ble laget på den «Nye Rolvsøyveien» var rundkjøringene og «proppen kom ut av flaska».

Fem uker deretter ble en 16-åring kjørt ned og drept i krysset Hatteveien/Rolvsøyveien. En rundkjøring der kom nesten omgående på plass. En dårlig trøst for 16-åringens familie! Deretter kom det busslommer på Rolvsøyveien.

Noe senere var jeg til stede i lokalene til Handelstanden hvor nytt bruprosjekt til Kråkerøy ble fremført. Det skulle bygges en vippebru til ca. 100 millioner. På spørsmål om det var vurdert en tunnel, svarte ordfører Ole Haabeth at det ble for kostbart. Men noen pris på dette kunne han ikke vise til!

Brua ble bygget, men det endelige beløp på hva den har kostet har vi borgere ikke fått opplyst. Deretter kom Bjølstad-tunnelen til en kostnad anslått til ca. 350 millioner kroner. Det endelige beløp for denne ville heller ikke myndighetene ut med!

Nå er snart veien ved Seut ferdig til pris på godt over milliarden. Ja, det er ikke rart at vi trenger bommer med avgifter for dem som ikke har anledning til en Tesla eller en annen elbil!

Da Frp gikk til valg, lovet partiet å fjerne alle bommer!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags