Vi har mange barn, men ingen å miste

Storveien, Gressvik. Her er de behov for undergang, mener Lisbeth Winther Antonsen.

Storveien, Gressvik. Her er de behov for undergang, mener Lisbeth Winther Antonsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ville fedrene og mødrene i Statens vegvesen og fagetatene i fylket sende sine barn til skolen på en slik vei, spør Lisbeth Winther Antonsen og sikter til Storveien på Gressvik.

DEL

Leserbrev

Som mor og bestemor lot jeg meg provosere da jeg leste FB fredag den 21 august med overskriften «Skeptisk til Åledalslinjen, ingen jubel hos fagetatene i Østfold.» Storveien på Gressvik strekker seg to kilometer fra Ørebekk til Ålekilene. Denne veien er også skolevei, og i disse dager har det vært skolestart, og mange seksåringer har fått sitt første møte med skoleveien.

Storveien er en vei med 15.000-16.000 kjøretøy i døgnet. Minst 700 av disse er trailere og lastebiler, hvorav ca. 120 vogntog. Dette er en realitet - ville fedrene og mødrene i Statens vegvesen og fagetatene i fylket sende sine barn til skolen på en slik vei? Jeg bare spør.

Alle barn som bor på venstre side av Storveien fra Ørebekk har ikke noe valg, de må krysse Storveien for å komme til skolen. Alle de barna som bor langs Storveien på høyre side må ut i veibanen da det ikke er noe fortau! Hvorfor har ikke Statens vegvesen som har vedtatt at Storveien skal være en forkjørsvei, og har oppgradert den, tenkt på å lage noen underganger? Er det for dyrt?

Fra Gressvik Torg til Rema 1000 ved Ålekilene finnes det ikke én fotgjengerovergang!

Boligbygging er bra, og utbyggingen ved Bruket er snart i gang. Der skal det etter hvert komme 300 boenheter, og de barna må krysse Storveien. Jeg håper at utbyggerne forteller sine kjøpere om en farlig skolevei.

Den oppgradering vi har sett til nå, løser dessverre ikke den overbelastningen som er på Storveien. Per Morten Lund, regionvegsjef i Statens vegvesen, skriver i den 22. juni i FB følgende: På veier med stor trafikk er midtrekkverk og andre former for fysisk skille mellom kjøreretningene et helt avgjørende tiltak for å øke trafikksikkerheten. Vegvesenets anbefalte kriterier for bygging av midtdelere er 8000 ÅDT. Det er forslag om å senke grensen til 6000 ÅDT.

Jeg undres hva han vil svare til dette? Til nå har jeg skrevet om en farlig skolevei som flere hundre skolebarn må bruke, men jeg vil avslutte med en oppfordring fra alle som bor langs Storveien, alle de som opplever et betydelig støyproblem store deler av døgnet, alle de som ikke kan ha vinduene oppe sommer som vinter, alle de som plages av støv og rystelser fra Storveien i hverdagen. Disse fortjener et bomiljø hvor de kan ha glede av sine hager og kunne sitte utenfor husene med et godt og trygt bomiljø.

Fylkesmannen i Østfold stiller spørsmål om konsekvensene for forretningene på Gressvik? Vi har sjekket med handelsstanden på Gressvik, og har ikke funnet en eneste som går i mot bygging av Åledalslinjen – hvor henter Fylkesmannen slike påstander fra?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags