Gå til sidens hovedinnhold

Kvalmende kjent mediestrategi fra kommunalt hold

Artikkelen er over 5 år gammel

Folk skal avledes med patetiske krangler om politikk og forbindelser og avledningsartiklene kommer på løpende bånd, skriver Odd Ragnar Evensen. Har ser klare linjer mellom en sak fra 2009 og i dag.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Etter flere merkelige innlegg fra ledende politikere med skivebom på sak, men med heftige angrep på politiske motstandere og kritiske journalister, så ser jeg nå et mønster som virker fryktelig velkjent!

Denne mediestrategien har jeg sett og følt på kroppen tidligere, og et dykk i arkivet bekrefter dette fullt ut! Det var under konflikten på brannstasjonen i 2009 mellom mannskaper og brannsjef at jeg fikk oppleve denne mediestrategien i bruk på nært hold.

Daværende teknisk sjef, Roy Jakobsen, gikk inn i arbeidsmiljøkonflikten mellom brannsjef og brannkorpsets ansatte. På et møte 14. april om arbeidsmiljøet på brannstasjonen ble Demokratens kommende avisoppslag tatt opp av Jakobsen, og partene ble da enige om at «videre kontakt med media i denne saken ikke skulle forekomme da dette ville forstyrre den prosessen/dialogen vi må ha for å få denne viktige saken i havn.»

Fra 16. april 2009 kommer avisoppslagene i Fredriksstad Blad i tur og orden. Roy Jakobsen går til frontalangrep på byens brannmenn og på deres «lukrative avtale» for innkalling ved branner.

(Et uttrykk Jakobsen senere påstår er avisens egen betegnelse, for dem som måtte velge å tro ham på dette, for sitatsjekk er han etter sigende nøye med og lukrative avtaler kan han nok mye om.)

Brannkorpsforeningen raste selvfølgelig over et så kynisk avtalebrudd der teknisk sjef uttaler seg om helt andre ting enn de arbeidsmiljøproblemene som var grunnlaget for konflikten.

På et møte med brannstasjonens ledergruppe informerer teknisk sjef om at han i samråd med rådmannen har besluttet å bryte avtalen med de tillitsvalgte og har valgt denne mediestrategien for å «ta bort trykket fra brannsjefen».

Denne mediestrategien hadde egentlig mer enn et snev av Donald Trump over seg, siden avtalen Jakobsen kritiserte var den han selv foreslo i forhandlingene med brannkorpsforeningen. Denne lukrative avtalen som brannmennene hadde tjent «enorme beløp» på hadde også, ifølge Jakobsen, eksistert «nær sagt siden tidenes morgen».

Jeg tror mange følger meg på at det er litt Donald Trump over å gå så hatefullt ut mot sin egen avtale som han selv lanserte i 2005. I 2009 regnet ikke vi andre 2005 som «tidenes morgen» heller, og det gjør vi vel fremdeles ikke.

Denne bevisste trakasseringen av egne ansatte i media ble anmeldt som brudd på Arbeidsmiljøloven, men som vanlig sørget arbeidstilsyn og politi for at saken ble henlagt etter bevisets stilling.

Varslerne kjenner seg nok igjen.

Så tilbake til dagens situasjon der det etter hvert brenner ganske kraftig på det kommunale avtredet.

Mediestrategien er velkjent. Folk skal avledes med patetiske krangler om politikk og forbindelser og avledningsartiklene kommer på løpende bånd, slik at trakassering, utfrysing, momsjuks og vaktjuks skal glemmes og man «tar bort trykket» fra hovedpersonen.

Det er nesten så en kan tro at en spesialkonsulent har blitt brukt og har fått jobbe litt for de 880.000?

Les også

Alt du bør vite om varslersaken

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.