Nei, det blir ingen massiv butikkdød!

–  Handel i by er mer enn bare varer i en handlekurv eller bærepose, det er også levende gågater, torv og benker der du møter kjente, er et av sentrumshandelens store fortrinn, fremholder Line Jeppesen.

– Handel i by er mer enn bare varer i en handlekurv eller bærepose, det er også levende gågater, torv og benker der du møter kjente, er et av sentrumshandelens store fortrinn, fremholder Line Jeppesen. Foto:

Av

Sentrumsleder Line Jeppesen avviser på påstand om at netthandel vil danke ut butikkene. Hun varsler omstilling der det skarpe skillet butikker og netthandel forsvinner.

DEL

Kronikk

Fredag hadde f-b.no en sak som varslet massiv butikkdød. Eiendomsinvestor Ivar Tollefsen mener netthandelen vil overta. La meg være helt tydelig: Det kommer til å være butikker i Fredrikstad og verden for øvrig så lenge både du og jeg lever.

I følge SSB solgte norske nettbutikker i fjor for 21 milliarder norske kroner. Totalt sett hadde norsk varehandel en omsetning på 488 milliarder. Med andre ord var nett-andelen på fire prosent. Netthandelen vokste med 13,5 prosent, fysisk handel vokste med 2,5 prosent. I kroner vokser altså fysisk handel mer enn netthandelen.

Men! Jeg er enig at det er et men her, salg fra utenlandske nettbutikker og forbruk på utenlandsreiser er ikke med i dette regnestykket. Postnord sin undersøkelse viser at norske forbrukere handler fra utenlandske nettbutikker for ca 7,3 milliarder. Totalt blir selvfølgelig nett-andelen i varehandel høyere om vi tar dette med i regnestykket. Men ikke avskrekkende. Netthandel er ikke lenger noe nytt.

– Handel i by er mer enn bare varer i en handlekurv eller bærepose, det er også levende gågater, torv og benker der du møter kjente, er et av sentrumshandelens store fortrinn, fremholder Line Jeppesen.

Vi husker fortsatt den overdrevne troen på netthandel og internettboblen som sprakk allerede i år 2000. Det er nesten 20 år siden. Ovennevnte rapport oppgir at de nå forventer at veksten kommer fra dem som allerede handler på nett – det blir ingen stor bølge av nye forbrukere som konverterer over.

På begynnelsen av 2000-tallet ble varehandel omtalt som en såkalt skjermet bransje, det stemmer absolutt ikke lenger. Konkurransen er som tallene over sier global. Konkursene som vi har sett det siste året, både i Norge og i utlandet, kan vi ikke ene og alene gi netthandelen skylden for. Totalt sett har vi fått en overetablering i Norge. Det vi nå ser er en korreksjon på det. Slik som vi har hatt mange ganger før. Som da slakteren og fiskehandleren måtte tilpasse seg nye tider med dagligvarebutikker, som da frittstående butikker senere måtte tilpasse seg kjedene. Men nå som da, de som tilpasser seg tidene og ligger i front – de vil overleve.

Vi mennesker, vi liker kontakt med andre mennesker. Vi liker å få råd ansikt til ansikt, vi liker å ta og føle på det vi skal handle.


En korreksjon betyr enkelt sagt at de beste overlever. Og det er her vi som har en jobb innen varehandel må handle. Det vil kreves at butikkene er tilstede i flere kanaler, være tilgjengelig både på nett og i gågata. Om noen år vil vi antageligvis ikke skille mellom netthandel og fysisk handel, vi snakker kun om handel. Kundene bedriver webrooming; det vil si at de blir inspirert på nett og handler i butikk. Eller showrooming; prøver i butikk og handler på nett. Det blir sømløse overganger. Butikkene blir antageligvis mindre i størrelse, mer lignende showrom. Bransjeglidningen vil fortsette. Det skapes nye konsepter. Og vi får kanskje færre mellomledd. Men fortsatt vil mennesker komme til sentrum å handle varer, at 80 prosent av all norsk handel skjer på impuls gir store muligheter.

Vi mennesker, vi liker kontakt med andre mennesker. Vi liker å få råd ansikt til ansikt, vi liker å ta og føle på det vi skal handle. Vi liker opplevelser, og akkurat her har kanskje bysentrum sitt aller største fortrinn. Opplevelsesbasert handel. Handel i by er mer enn bare varer i en handlekurv eller bærepose, det er også levende gågater, torv og benker der du møter kjente. Det er pulserende BYLørdager og restauranter som gir deg en hyggelig pause. Det er lekeplasser for barna, og skatepark for ungdommen. Denne kombinasjonen gjør oss konkurransedyktig

Varehandel er Norges største private sysselsetter med 370.000 ansatte. 3510 av disse jobber i Fredrikstad. Til alle dere: Nei, det blir ingen massiv butikkdød! Men vi kan ikke sove i timen, vi må være foroverlente, gripe muligheter og tilpasse oss markedet. Som alle andre!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags