Trygghet er viktig for god læring

Kari Koppang Fuglevik, Råde KrF

Kari Koppang Fuglevik, Råde KrF Foto:

Av

Kari Koppang Fuglevik om egen skolegang og dagens skole: «Samme mål, men nye metoder».

DEL

Leserbrev

For noen dager siden var nytt skoleår i gang. Enten barna begynte i en stor klasse eller i en liten gruppe var nok forventningene og spenningen stor hos de fleste. Hvordan vil dette gå?

Alle vet noe om skole og har sterke meninger om hva det er og hva det bør være. Egen erfaring hentes frem.

Da jeg begynte på skolen, gikk jeg på fådelt skole, 1. til .3. klasse var sammen. Vi var fire elever i min klasse, jeg var eneste jente. Jeg hadde en eldre bror så jeg kunne (nesten) lese, det kunne ikke guttene. Jeg kjedet meg ofte, regneprøvene var unnagjort på fem minutter, resten av tiden brukte jeg på å vente, elevene i de andre klassegruppene skulle jo også aktiviseres. Heldigvis kom jeg på en større skole etter tre år.

Slik var det «da jeg gikk på skolen», andre på min alder har en helt annen historie de kan fortelle.

Også de som går på skole i dag vil få svært ulike skoleerfaringer når det gjelder klassestørrelse, læringsarena og skolebygg, men de skal nå det samme målet som da jeg gikk på skolen: LÆRE å lese og skrive, regne og tilegne seg nyttig kunnskap for å få bli gode samfunnsborgere og fungere i samfunnet. Samme mål, men nye metoder.

Uansett nye og moderne metoder som bruk av nettbrett, elevene i dag trenger fortsatt lærerne som kan følge opp hver enkelt elev. «Det er viktig at barn blir sett, verdsatt og får et best mulig grunnlag for videre liv og læring» står det i KrF program. KrF har fått gjennomslag for flere lærere på 1. til 4. trinn nettopp fordi vi mener at det å bli sett gir grunnlag for en god læring.

Trygghet er viktig faktor for å tilegne seg kunnskap. Det å bli sett er med på å skape trygghet!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags