Ja til Grønli og Intercity, men det løser ikke alle behov

På Bane Nors siste skisse er Grønli stasjon nedsenket i terrenget.  Margrete Kvalbein ønsker stasjonen velkommen, men mener at det trengs en annen linje for utenlands- og godstrafikk.

På Bane Nors siste skisse er Grønli stasjon nedsenket i terrenget. Margrete Kvalbein ønsker stasjonen velkommen, men mener at det trengs en annen linje for utenlands- og godstrafikk. Foto:

Av

Fredrikstad MDG tar den den planlagte Intercity-linjen til etterretning og mener den vil løse en del viktige behov for persontransport på mellomdistanser, men er svak på internasjonal transport og gods.

DEL

Leserbrev

Det går an å snuble i en valgomat. Det ser det i alle fall ut til at den «tvilende velgeren», Øyvind Sund, har gjort.

I hans leserinnlegg «Villfarende bystyremedlemmer i Intercity-utbyggingen» undrer han seg over Ida Julsen (MDG), Mathias André Sjøvold (Rødt) og undertegnedes svar i VG-valgomatens spørsmål om jernbaneløsning i Østfold. Nå er det helt ok å tvile og undre seg, og jeg får ta det som et kompliment at jeg blir titulert som bystyrerepresentant, selv om jeg foreløpig ikke er valgt, men jobber for å bli det. Leserbrevet fortjener uansett et svar:

«Jeg mener den planlagte S-linja for jernbanen, som går innom Fredrikstad og Sarpsborg, er riktig løsning» er påstanden vi skulle svare på i valgomaten. Det er ikke presisert hva linja egentlig skal løse. Selv svarte jeg «litt uenig» på dette, og følgende tilleggskommentar er tilgjengelig: «Fredrikstad trenger nytt dobbeltspor til Oslo, men ikke nødvendigvis til Sarpsborg. Da er det viktigere at Norge får en høyhastighetsbane som tåler økt godstransport. Denne bør gå nord for raet/langs E6.» Dette står jeg for, selv om det pr. nå, med sittende regjering, er usannsynlig at noen vil ta frem høyhastighetsplanene igjen.

Sund spør om vi «S-linje-tvilere» ikke vil Fredrikstads beste. Det vil vi. Ellers hadde vi ikke stilt til valg for denne byen. For MDG sin del er det også enkelt å svare et utvetydig ja på at vi ønsker stor satsing på jernbane og andre kollektivløsninger som bidrar til lavere utslipp og mindre bilkjøring. Derfor har vi i bystyret bidratt til å arbeide med at Grønli-løsningen skal bli best mulig for byen og bidra til det løftet som en fortetting rundt en sentral jernbanestasjon er ment til å være. At vi støtter arbeidet med en ny sentrumsstasjon er ikke det samme som at vi synes S-linja er den beste løsningen som helhet.

På den tida da baneløsning gjennom Østfold var oppe til vurdering, argumenterte MDG sine representanter for andre løsninger enn den som nå bygges. Det bør derfor ikke være overraskende for den som har fulgt med i saken at vi ikke er begeistret for nåværende plan. Vi tar den til etterretning som en Intercity-løsning som vil løse en del viktige behov for persontransport på mellomdistanser, men som er svak på internasjonal transport og gods.

MDG har stadig bedt om satsing på høyhastighetstog, mer gods på bane, og langt bedre jernbaneforbindelser mellom Norge og resten av Europa. På nasjonalt nivå og i Viken stiller vi spørsmål om tida er moden for å ta en ny runde med vurderinger av utbyggingen i Østfold – også i lys av kostnadsøkningene som har kommet i arbeidet.

I debatten om tog i Nedre Glomma har det dessverre etablert seg en misforståelse om at det finnes to løsninger: Enten «S» eller «rett linje». Dette premisset aksepterer vi ikke i Fredrikstad MDG. Vi har ikke tro på at det er noen stor gevinst i å legge en stasjon på Rolvsøy. Når vi tapte kampen om den løsningen vi ønsket i forrige runde, har vi valgt å stå ved Grønli.

Sund avslutter sitt leserinnlegg med å spørre om hurtige godstog gjennom sentrum er en god løsning. Det gjør at jeg er i tvil om hva han selv mener om jernbanen i Østfold og Fredrikstad. Kanskje han er enig med oss i at det mest fremtidsrettede ville være å skille IC-behovene fra andre behov som jernbanen bør dekke? Det ser i alle fall ut til at vi er enige om at jernbanen er en nøkkel for å få til utslippskutt og transportendringer som er helt nødvendige i byen vår og for jorda.

(Skrevet i samråd med 1.- 2.- og 4.-kandidat på MDGs valgliste: Erik Skauen, Ida Julsen og Henning Aall)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags