Nei, Solvik-Olsen! Fredrikstad har fortsatt ikke fått noe tilfredsstillende tog-svar

Løse forsikringer: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forsikret lørdag at det ville bli flere togavganger mellom Fredrikstad og oslo i 2024. Men det kan ikke jerbanedirektøren garantere.

Løse forsikringer: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forsikret lørdag at det ville bli flere togavganger mellom Fredrikstad og oslo i 2024. Men det kan ikke jerbanedirektøren garantere. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen rykket lørdag egenhendig ut for å forsikre at Fredrikstad kunne glede seg over et betraktelig bedre togtilbud i 2024. Men kan vi egentlig det?

DEL

Kommentar 

– Ordføreren kan puste med magen og ta det helt med ro. Det blir flere tog til Fredrikstad i 2024, lød det offensivt og en smule valgkamp-eplekjekt fra Frp-toppen. Bakgrunnen for utspillet var en artikkel i Aftenposten for noen dager siden hvor det kom frem at det ikke ville bli flere tog mellom Oslo og Fredrikstad før i 2027. Det til tross for at dobbeltsporet på strekningen skal stå klart tre år tidligere – i 2024.

Det fikk Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård til å reagere kraftig. «Dette var ikke hva vi ble forespeilet. Det kan bli flere års utsettelse», lød det indignert.

Så da Solvik-Olsen la valgkamp-turneen innom nettopp Fredrikstad denne helgen, var det tilsynelatende med gode, konkrete nyheter i ermet. Samferdselsministeren kunne fortelle Fredriksstad Blad at Aftenposten hadde misforstått, og at det blir flere togavganger allerede i 2024.

Men så enkelt er det tydeligvis ikke. Aftenposten har nemlig i en ny artikkel konfrontert jernbanedirektør Elisabeth Enger direkte med utbyggingstempoet på Østfoldbanen. Og her gir hun – i motsetning til samferdselsministeren – ingen garanti for at det er mulig å operere med to avganger i timen mellom Fredrikstad og Oslo allerede om sju år. Tvert imot, hun strekker seg ikke lenger enn til å si at «Jernbanedirektoratet arbeider med hva som er mulig å få til sør for Ski stasjon i perioden 2024-2027». Det er noe ganske annet enn den garantien Ketil Solvik-Olsen adresserte til ordføreren og resten av Fredrikstads befolkning på lørdag.

«Full effekt kommer når InterCity-utbyggingen er helt ferdig, men vi jobber hele tiden for å ta ut effekter underveis», siteres Enger på i Aftenposten.

Med andre ord: Flere tog på hele Østfoldbanen kan først garanteres i tidsrommet 2027–2030. 2030 er året hvor dobbeltsporet skal stå ferdig til Halden. Frem dit er det fortsatt 13 lange år. I dag går det to avganger mellom Fredrikstad og Oslo i rushtiden og én avgang i timen ellers i døgnet. Når Intercity-utbyggingen er ferdigstilt på hele Østfoldbanen er planen at Fredrikstad skal få så mange som fire avganger i timen i rushtiden til og fra Oslo, og to avganger i timen utenfor rushtid.

Det positive med den pågående gigantutbyggingen er at reisetiden mellom Fredrikstad og Oslo allerede om fire år vil bli redusert med 11 minutter. Da står Follobanen, en 20 kilometer lang tunnel mellom Ski og Oslo, ferdig. Men noe bedre tilbud i form av flere avganger blir det altså ikke med det første. Det er dårlig nytt for tusenvis av pendlere som daglig må bale med overfylte tog.

Østfold-banen

Dette er tidsplanen for ferdigstillelse av dobbeltsporet på østfoldbanen:

  • Follobanen (Oslo-Ski) 2021
  • Til Moss 2023
  • Til Seut/Fredrikstad 2024
  • Til Sarpsborg 2026
  • Til Halden 2030

Når dobbeltsporet er ferdig utbygd til Fredrikstad vil reisetiden til Oslo bli 47 minutter. I rushtiden skal det etter planen gå fire avganger i timen.

Så, nei – Ketil Solvik-Olsen, Fredrikstad har fortsatt ikke fått noe tilfredsstillende togsvar. Og det er flere enn bare ordføreren som lar seg stresse av at alt med Østfoldbanen tilsynelatende skal handle om forsinkelser. Nok en gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags