De ti tommeltottenes hevn? En konspirasjonsteori

Av

Det forekommer i prinsippet aldri at en debattant presenterer sitt innlegg som en konspirasjonsteori. Egil Syversen er unntaket.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Teori først: «En dag dukket det opp overskrifter i media om at Norge måtte satse mer på teoretiske fag i skolen?»

Teori først: «En dag dukket det opp overskrifter i media om at Norge måtte satse mer på teoretiske fag i skolen?»

DEL

Få FB+ for kr 100 ut påsken!

Kronikk

Det er underlig hvordan svar på spørsmål en har grublet på lenge plutselig står klart foran en. Jeg tror teksten fra en gammel Prøysen-vise var den forløsende nøkkelen. Husker dere visa om han som skulle lage syskrin til mor,  men resultatet ble en spekefjøl?

Jeg tenker tilbake til min barndom. Mange av de som vokste opp samtidig med meg, møtte sløyden med stor interesse. Mange hadde drømmer om å lage ting til seg selv eller familien. De fleste lykkes etter en del strev. Andre fikk det aldri til. Slik var det også i kanonball, slåball og liknende. Noen var veldig gode i mange varianter av ball lek. Andre fikk det liksom ikke til.

Egil Syversen.

Egil Syversen.

Vi tenkte ikke så mye på det, men ser vi tilbake, forstår vi at dette kunne ta hardt på den som aldri fikk det til. Skolepsykologer fantes knapt den gangen. Noen voksne kunne ytterlig forsterke den tunge følelsen og komme med verbale utsagn som: «Han har ti tommeltotter». Nederlagsfølelse ble tung å bære.

Vi barn forsto ikke så mye av det den gangen. Andre voksne, som kanskje hadde opplevd den samme vonde følelsen som yngre, prøvde seg med forsvar for disse såkalte «trehendte». «Noen har det i hue - andre i ræva», sa de. Underforstått.

De med «ti tommeltotter» trengte bare å bruke hode. De skulle satse på høyere utdanning og lederposisjoner.  Jeg hørte penere varianter også.» Noen har det i hodet - andre i fingrene». Det var de som visste at landet trengte begge kategorier.  

Det trengtes mye arbeidskraft i Norge etter krigen. Mange ble i løpet av årene utdannet i yrkesfag, gikk i «lære», ble svenner og mestere. Hele Norge ble bygget av disse flittige, arbeidsomme hendene. Vi ser resultatet av dette overalt i dag. Enkelte av disse fagene er langt eldre. Tenk på vikingskipene. Smekre båter som reiste lang og kunne tåle uvær og storm. Andre yrker kan også nevnes. Våpen og gullsmeder. Grovsmeder og tømmermenn.

Vi tenkte som sagt ikke så mye på «de som ikke fikk det til» den gang vi var barn. Vi hjalp til å lappe syklene deres. Vi hjalp til etter beste evne. De var en del av gjengen, selv om de ikke ble valgt først. Men hva tenkte de? Ble opplevelsene av «å ikke få det til» sår som aldri grodde?

Det sies at vi lever i konspirasjonsteorienes tid. Jeg vil gjerne fremsette en teori. Trolig bar de med «ti tommeltotter» nederlaget med seg. Hvordan påvirker dette valgene i livet? Mange fortrengte det, mens andre ventet på den rette anledningen til hevn.

De sa det ikke høyt, men inne i teoretiske hodene deres kunne du høre: Vi skal en dag «ta rotta på dem». Strategien ble utviklet over tid.  Husk - det påstås at 80 prosent av beslutningene vi tar, tas på bakgrunn av følelser.

Disse hodene hadde et første delmål. De ville sikre seg en mastergrad. Etter som tiden gikk ble det mange av dem. De endte som rikspolitikere og byråkrater. Spesielt ble utdanningsdepartementet og direktoratene populære.

Nå skulle de «ta rotta» på de «fingernemme», de som klarte å lage syskrin til mor.

Noen snakket om strategiske posisjoner? Hvorfor det? Dette skulle bli hevnens arena. Nå var tiden kommet. Nå skulle de «ta rotta» på de «fingernemme», de som klarte å lage syskrin til mor.

En dag dukket det opp overskrifter i media om at Norge måtte satse mer på teoretiske fag i skolen? Lærere ble truet med at de kunne miste jobben om de ikke ble bedre i matematikk. Karaktergrensen i matematikk ble hevet.

Dette koster selvsagt penger. Det måtte tas fra et sted. Omprioriteringer?! Sløyd og formingsaktiviteter mister ressurser. Yrkesfag i videregående skoler legges ned. Ideelle, private fagskoler rettet mot spesielt utsatte håndverk får innstramminger på sine budsjetter. Regler endres, slik at det blir tilnærmet umulig å drive skolene videre. Lærlingeplasser mangler.

Hva tenker foreldre da? Selvsagt! Hvorfor la barna velge håndverksfag når lærlingeplasser mangler? «De trehendte», de med «ti tommeltotter» har tatt grepet? Hevnen er søt! De vil knekke håndverksfagene i Norge. Skole etter skole avvikles! Men dere andre, ser dere konsekvensene? Hvor er samfunnsanalysen? 

Ser dere ikke at Norge nå er i ferd med å bli et nytt Kuwait?

Ser dere ikke at Norge nå er i ferd med å bli et nytt Kuwait? Et land hvor all håndverkskompetanse må importeres utenfra? Skal en sjøfartsnasjon stå uten båtbyggerkompetanse i fremtiden? Hva med gullsmeder, sko-  og urmakere, murere og snekkere?

Hallo, dere som har det både i hodet og hendene  og som har valgt rikspolitikk som yrke. Dere som evner å se helhet. Reager før det går helt galt! Noen styrer Norge mot stupet! Ærlig talt! Dette kan ikke være annet enn «De ti tommeltotters hevn»!                                                       

Artikkeltags