Er Fredrikstad klar for å lykkes med å trekke flere turister?

Besøksnæringen er rett og slett et stort markedsapparat for kommunen. Det er  helt naturlig for hotellene, restaurantene og opplevelsesbransjen å framsnakke, profilere og løfte byen på alle vis, skriver reiselivssjefen.

Besøksnæringen er rett og slett et stort markedsapparat for kommunen. Det er helt naturlig for hotellene, restaurantene og opplevelsesbransjen å framsnakke, profilere og løfte byen på alle vis, skriver reiselivssjefen.

Av

– Mye er ugjort når det gjelder å legge til rette for flere tilreisende til Fredrikstad, faststlår reiselivssjef Maya Nielsen. Flere besøkende enn byen er rustet for fører bare til forargelse – mot de tilreisende.

DEL

Spaltist

Fredrikstad er vel utrustet fra naturens side, med nærhet til Glomma og skjærgården. Og folka som har bodd og virket her har utrustet den ytterligere, med en gamleby av de sjeldne, et rikt skutemiljø og et sentrum som vokser og trives.

I de fleste store byer i Norge er reiselivsnæringen større enn prosessindustrien. I Fredrikstad har industrien fortsatt et sterkt fotfeste, men byen har allikevel over 700 årsverk innen reiseliv. Samlet bidrar reiseliv til 30 millioner i Fredrikstads kommunekasse, noe som er over en tredjedel av hva prosessindustrien bidrar med - og andelen er økende. NHO Reiseliv melder at reiselivet på landsbasis bidrar med 4,3 milliarder til kommunene. Det er tre ganger høyere enn hva hele sjømatnæringen bidrar med.

Samtidig som vi utvikler, profilerer og satser stort på omdømmebygging, så må vi ikke glemme å ta innover oss konsekvensen av å lykkes med arbeidet.


I følge NHO scorer reiselivskommuner høyt i kommune-NM. Det er arbeidsplasser som først og fremst gir inntekt til kommunekassa, og reiselivet har høy arbeidsintensivitet. Den sysselsetter større andel unge og innvandrere enn andre næringer, og den vokser raskere enn alle andre bransjer. Så også i Fredrikstad.

Besøksnæringen er byens beste venn! Næringens grunnlag øker med attraktiviteten til byen. Det er derfor helt naturlig for hotellene, restaurantene og opplevelsesbransjen å framsnakke, profilere og løfte byen på alle vis, for å tiltrekke seg gjester og besøkende. Det gir vekst for bedriftene - og penger i kommunekassa. Og enorm drahjelp til å øke kommunens omdømme. Næringen er rett og slett et stort markedsapparat for kommunen.

Satsing på et økt antall besøkende krever offentlig og privat samarbeid om tilrettelegging der hvor folk ferdes, både i sentrum og i naturområdene. Her er det fortsatt mye ugjort. Vi må ikke glemme å kalkulere med suksess. Byens kapasitet må justeres i takt med antall besøkende. Næringens betingelser må være forutsigbare for å sikre stabilitet og kvalitet. Dette gjelder spesielt serveringsbransjen, som må få gode rammebetingelser, forutsigbarhet og veiledning. Utelivet og hotellene er byens fremste vertskap og førstelinje, og blant kommunens viktigste ambassadører. Det må anerkjennes som en viktig og helt grunnleggende ressurs.

Vi må også sørge for at våre besøkende finner veien med god skilting, og at toaletter og søppelkasser er nært der de ferdes. Når en destinasjon får flere gjester enn det den er rustet for, så snus forargelsen seg, helt ufortjent, mot de besøkende. I Lofoten har villcamping blitt et problem. Og mangel på toaletter og renovasjon gjør at søppelet flyter. Det betyr ikke at de tilreisende er mer uskikkelige enn andre. Det betyr bare at destinasjonen ikke har kalkulert med suksess, og at markedsapparatet ikke har samarbeidet godt nok med de som tilrettelegger.

Samtidig som vi utvikler, profilerer og satser stort på omdømmebygging så må vi ikke glemme å ta innover oss konsekvensen av å lykkes med arbeidet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags