Tungtrafikkfeltet på Rv110

Jon Faller slår fast hvem som har rett til å bruke tungtrafikkfeltet over Fredrikstadbrua. Bildet er fra samme rapport som sitatet nederst i saken.

Jon Faller slår fast hvem som har rett til å bruke tungtrafikkfeltet over Fredrikstadbrua. Bildet er fra samme rapport som sitatet nederst i saken. Foto:

Av

Jon Faller har flere ganger sett kjøreskoler med MC-elever bruke feltet som er merket for tungtrafikk over Fredrikstadbrua, og mener det ikke tar seg særlig godt ut.

DEL

Leserbrev

Så vidt meg bekjent fins det to tungtrafikkfelt i Norge: Rv509 på Sola og Rv110 i Fredrikstad. Det som tidligere var kollektivfelt med 2+-funksjon over Fredrikstadbrua østover er nå tungtrafikkfelt med skiltet 506 og påskriften «3,5t». I tillegg hvitt underskilt med «taxi tillatt». Det betyr at feltet kun kan benyttes av kjøretøy over 3,5 tonn, uniformert utrykningskjøretøy, og i tillegg taxi.

Bakgrunnen for dette innlegget er at jeg flere ganger har observert at kjøreskoler med MC-elever benytter feltet. Og jeg syns ikke det tar seg særlig ut godt. De skal jo liksom være de fremste på kunnskap om og forståelse av trafikkreglene. Har ikke alle trafikkskoler eller kjørelærere fått med seg omleggingen?

Sitat fra delrapport fra Norconsult publisert på Vegvesenets sider:

«I henhold til skiltforskriften er tungtrafikkfelt: «Kjørefelt for motorvogn med tillatt totalvekt høyere enn angitt.
Feltet kan også brukes av uniformert utrykningskjøretøy». Tungtrafikkfelt er altså egne kjørefelt forbeholdt tunge kjøretøy med tillatt totalvekt høyere enn f.eks. 3,5 tonn eller 7,5 tonn. Andre kjøretøy, som for eksempel personbiler, MC og moped, har ikke lov til å bruke tungtrafikkfeltet.»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags