Treningstips til deg som vil gjøre 2017 til ditt år

Ha tålmodighet: Du vil bomme av og til. Da er nøkkelen å ikke gi seg, oppmuntrer personlig trener Helene Drage.

Ha tålmodighet: Du vil bomme av og til. Da er nøkkelen å ikke gi seg, oppmuntrer personlig trener Helene Drage. Foto:

Av

Nyttårsforsetter kan være en god innfallsvinkel til en sunnere livsstil, skriver Helene Drage som her gir klare tips til hvordan vi kan holde forsettene.

DEL

Kronikk

Dette er tiden på året hvor de fleste av oss ser frem til et nytt år med nye muligheter. Vi skal begynne et nytt og bedre liv med trening, sunt kosthold, mer bevegelse og kanskje røken skal stumpes også? Personlig synes jeg nyttårsforsetter er spennende, og det kan absolutt være en god innfallsvinkel til en sunnere livsstil.

Man starter året med energi og motivasjon, for så å oppdage at man faller ifra i løpet av de første månedene. Vi ser for eksempel at treningssentrene er stappfulle i januar og februar, før det i mars/april brått er bedre plass igjen. Hvorfor blir det slik, og hvordan kan du gjøre endringene som skal til for at 2017 skal bli ditt år?

Jeg tror hemmeligheten ligger i å endre måten vi tenker på forandringer på. Dessverre er vi mennesker utålmodige skapninger, og ting skal helst gå så kjapt som mulig. Vi kaster oss på trendy dietter, åtte ukers kickstart-programmer og kjører hardt på fra 1. januar. Her skal vi endre livsstil, og det skal helst skje nå!

Sannheten er at svært få av oss klarer å opprettholde så drastiske endringer over lang tid, og dermed ender vi opp med å falle av lasset underveis. Min erfaring er at en varig endring i livsstilen sjelden oppnås med en ekstremdiett hvor du er sulten halvparten av tiden, eller et treningsregime som ikke egentlig passer deg.

Jeg håper uansett at disse rådene kan være til hjelp for deg som ønsker å gjøre 2017 til ditt år. Jeg heier på deg!

En kickstart kan selvsagt være vel og bra, men du må kunne opprettholde det etterpå også. Resultatene forsvinner jo om du går tilbake til din vanlige livsstil igjen etter de åtte kickstart-ukene. Så hvorfor ikke tenke i et litt større bilde i år?

For det som vil gi deg endringene du ønsker er å ta små, smarte valg hver eneste dag. Litt hver eneste dag vil på sikt få deg mye lenger enn seks ukers hardkjør, og det vil også være noe du klarer å opprettholde over lengre tid.

Man kan oppnå utrolig mye ved å trene to-tre ganger i uka, være i hverdagsaktivitet og spise litt sunnere. Selv om det av og til kan virke slik i sosiale medier, må man ikke spise torsk og brokkoli, samt trene seks dager i uka for å få resultater. Det er helt i orden å ha mål du vil klare i løpet av 2017, men slapp av, du har god tid.

Dessuten, vil du ikke heller nå målene dine for å kunne sette deg nye i 2018, i stedet for å hvert år gå for de samme målene som alle årene før? Så om du ønsker å gjøre 2017 til ditt år, her er mine beste tips for å klare nettopp det.

Begynn i det små og opplev mestringsfølelsen! Jeg anbefaler alltid å starte med et mål om å trene to-tre ganger i uka. Klarer du det, skal du være fornøyd, og om det brått blir fire ganger en uke, så er det bare en ekstra bonus. På den måten kan du bygge opp både mestringsfølelsen og du får kjenne på kroppen hvordan det føles med regelmessig trening. Brått er det lett å få inn den 4. dagen fordi du ønsker å prioritere det.

Sett deg konkrete mål. «Å komme i bedre form» kan bety forskjellig for ulike personer så prøv å konkretisere det litt mer. Kanskje du skal klare pushups, løpe en mil på under en viss tid, gå ned ti kilo, eller blir sterkere i markløft?

Planlegg hvordan du skal nå målene dine! Det er helt supert å ha et konkret mål, men det er også en god idé å ha en tanke om hvordan du skal komme deg ditt. Skal du følge et bestemt program, skal du få hjelp av en personlig trener? Hvor ofte skal du trene, og innen når skal du nå målet? Gjør deg opp noen tanker.

Sett deg mål fra måned til måned. Selv om det er supert med hovedmål så kan det være vanskelig å holde fokus over lengre tid. Sett deg derfor små delmål fra måned til måned så du holder fokus.

Ikke gi deg om du går på trynet. Dette er kanskje det viktigste rådet. Nå mener jeg ikke å sprekke boblen din, men du vil bomme av og til. Da er nøkkelen å ikke gi seg, men fortsette nedover det samme sporet som tidligere. Om du skal til Bergen og kjører feil halvveis så gir du vel ikke opp og kjører hjem igjen? Nei, du kjører tilbake og fortsetter mot Bergen! Slik er det med endring av vaner og livsstil også, alt er ikke tapt om du bommer litt.

Jeg håper disse rådene kan være til hjelp for deg som ønsker å gjøre 2017 til ditt år. Rådene kan også benyttes om du har andre nyttårsforsett enn de som dreier seg om en sunnere livsstil.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags