Det bygges sykkelveier, men blir ikke flere syklister

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Enkelte tror visst at vi kan skru tiden tilbake til å sitte hele dagen å se inni rumpa på en hest, sier Åge-Walter Hansen og peker på store fordeler ved privatbilen.

DEL

Leserbrev 

Det forundrer meg at veimyndigheter og lokale politikere ikke ser «skriften på veggen». Det planlegges sykkelveier i øst og vest og det er vel og bra, men det blir ikke flere syklister av det. Når du kan sitte godt og varmt inne i en bil i snøføyke, regnvær, motvind og sølesprut, så er det naturlig at man kjører.

Enkelte tror visst at vi kan skru tiden tilbake til å sitte hele dagen å se inni rumpa på en hest. Når det skal bygges hundrevis av boligenheter og man planlegger en optimistisk fremtid, så kan man ikke gjøre det uten å tenke infrastruktur. Jernbane og buss er vel og bra, men Fredrikstad er verken London eller New York, så vi må nok se langt etter T-banesystemer.

Tilførselsveiene planlegges ikke for økt biltrafikk (Rolvsøyveien). 110 gjennom Råde er utdatert og det foreligger ingen planer om en ny vei fra Christianslund til Soli som antagelig er den korteste og mest aktuelle traseen til Kalnes og E6.

Tunnelen fra Veumbekken til Seutelva ble bare en vanntunnel. Hadde man laget en større veitunnel da man først var i gang, med en mulighet til bru over Seutelva og vei ut mot rundkjøringa ved Mascot, så kunne det vært en begynnelse på en utenom sentrum, en ringvei til den planlagte brua over Glomma ved Hauge.

Så til buss, det skrytes av busstilbudet, men selv om jeg sjelden tar buss, så ser jeg en som går forbi stuevinduet mitt. Jeg observerer også busser på veiene og de er alle for store i forhold til fyllingsgraden. Det er ofte ikke mer enn tre-fire mennesker om bord. Leskur får ikke stå i fred og folk må stå og vente i sno, kulde og regn. Det er neppe fremtidsrettet.

Ser man på transportbildet når det gjelder varer, så må det være et stort potensial i å få varer over på jernbane og båt i større grad. E6 flyter over av trailere mens båt og jernbanetransport av varer går ned. Dette er noe av det samme som skjer med bil og sykkeltrafikk. Vi velger det enkleste.

Skal man utrette forskjellige ting samme dag på forskjellige steder, så er offentlige transportmidler ubrukelige. Da er det selvfølgelig bilen som gjelder. Om den er elektrisk eller bruker annet drivstoff, er en annen sak. Veien må likevel være der.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags