Slik kan St. Croix-krysset bli bedre for sykkel og kollektiv

Illustrasjon til forslagene som er beskrevet i teksten. Rundkjøringen i St.Croix-krysset til høyre på bildet, mens St.Croixgate går til venstre mot sentrum. Tegning: Tor Jørgensen

Illustrasjon til forslagene som er beskrevet i teksten. Rundkjøringen i St.Croix-krysset til høyre på bildet, mens St.Croixgate går til venstre mot sentrum. Tegning: Tor Jørgensen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Åpent brev til Bypakka Nedre Glomma og Statens vegvesen Østfold.

DEL

Leserbrev 

Fredrikstad kommune må følge opp det arbeidet fylkeskommunen og Statens vegvesen har gjort på sitt veinett ved etablering av kollektivfelt på Sarpsborgveien og Haldenveien, samt bybrua. Kommunen derimot fjernet kollektivfeltet i Skjæringa, St. Croixgate, til fordel for bilparkering og «blomsterbed», og dette bør revurderes, i alle fall på en del av strekningen for å gi plassen tilbake til kollektivtrafikken.

Kollektivtrafikken har dårlige kår i St. Croix-krysset. Kommunen og staten har et delt ansvar i dette området, og kommunen bør snarest utbedre følgende punkter:

  1. Lag kollektivfelt frem til rundkjøringen fra Skjæringa så langt som mulig ved å ta parkeringsplasser og eventuelt «blomsterbed».
  2. Lag bussfelt/holdeplass ved St.Croix-huset/badet og legg ned busstopp ved Odd-Fellow-bygningen, da dette stoppet i veibanen er trafikkfarlig og avstanden til jernbanestasjonen er omtrent den samme.
  3. Veivisning for syklister er mangelfull i dette området, og skilting til Fredrikstad Ø kan lede syklister fra «slutt sykkelfelt» ved brannstasjonen via underganger og over bybrua.
  4. For økt trafikksikkerhet bør J.N. Jacobsensgate fra St.Croix-huset/Badet vikepliktsreguleres.

Statens vegvesen bør snarest utbedre følgende punkter:

  1. Merke kollektivfelt frem til rundkjøringen ved Odd Fellow-bygningen fra busstopp ved St. Croix-krysset, og eventuelt utvide rundkjøringen for direkte gjennomkjøring til kollektivfelt på bybrua.
  2. Revurdere innsnevring av tilfart ned fra bybrua ved Odd Fellow, men heller merke opp to felt med påbudt kjøreretning. Busstopp ved Odd Fellow flyttes til St. Croix-huset (se pkt. 2 over).
  3. Veivisningskilt for sykkeltrafikk over bybrua må på plass, hvor nå den trafikken er tenkt å gå herfra til det nye toveis sykkelfelt. Fortauene på to sider er vel uegnet.

Vedlegger tegningsutkast.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags