Gå til sidens hovedinnhold

Ja til Sleipner må samtidig bety ja til Åledalslinjen

Artikkelen er over 4 år gammel

Planutvalg betyr vel et utvalg hvor medlemmene skal planlegge for kommunens beste, skriver Kåre Andersen, og mener Åledalslinjen tvinger seg frem etter at Sleipner fikk ja til å etablere seg på Gressvik.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Planutvalget har sagt et klart ja til Sleipners etablering på Gressvik. I tillegg til at planutvalget har sett bort i fra alle protester, innvilget samtlige dispensasjoner  og  vedtatt riving av en vernet bygning, må de også ha sagt et klar ja til rask oppstart og bygging av Åledalslinjen.

Trafikkøkningen ved etablering av Sleipner - antatt trafikk er beregnet til 30 tungtransport daglig, pluss 150 ansatte som skal til og fra jobb - kommer i tillegg til at det tidligere er vedtatt bygging av 110 leiligheter på nabotomten. All denne trafikken vil foregå via Hans Eriksens vei og videre inn på Storveien, som er sprengt allerede i dagen situasjon.

Unntak er saker hvor en enkelt person bygger en garasje en halv meter for høy. Da er det handlekraft og statuering av eksempler.

Fra tidligere er det vedtatt at Storveien skal bli forkjørsvei, slik at det nærmest vil bli umulig å få denne trafikkmengen ut på Storveien. Dette må være drøftet i planutvalget før de vedtok byggeplanene. Planutvalg betyr vel et utvalg hvor medlemmene skal planlegge for kommunens beste.

Eneste løsning på problemet, er at de samtidig «fant» midler og vedtok bygging av Åledalslinjen, slik at belastningen på Storveien blir redusert. Alternativt var planutvalget handlingslammet i denne saken, da Fredrikstad kommune allerede hadde «lovet» Sleipner etablering på Gressvik, før den var politisk behandlet.

Det vil ikke forundre, da en har et bestemt inntrykk av at det ikke er den politiske ledelsen som bestemmer vedrørende byggesaker i kommunen. Her er det fritt frem for utbyggere og kommunen dilter etter som ryggløse noksagtere. Unntak er saker hvor en enkelt person bygger en garasje en halv meter for høy. Da er det handlekraft og statuering av eksempler.

Kommentarer til denne saken