Torvbyen er en stor rundkjøring

Hoshiar Nooraddin ønsker at fotgjengerne skal få råde grunnen i gatene omkring Torvbyen.

Hoshiar Nooraddin ønsker at fotgjengerne skal få råde grunnen i gatene omkring Torvbyen. Foto:

Av

– Trafikkløsningen dominerer hele området rundt Torvbyen og har skapt en stor rundkjøring hvor Torvbyen er i midten, klager byutvikler Hoshiar Nooraddin.

DEL

Leserbrev

Torvbyen er viktig del av Fredrikstad bysentrum for sin størrelse, innhold, funksjon og rolle. Den har flest brukere i byen og variert tilbud. Den gir sentrum stor støtte for å skape bevegelser og dagligliv. Men samtidig lider Torvbyen av flere problemer som trenger virkelige løsninger. Her nevner jeg to viktige problemer først er at den har ikke særarkitektur og den andre at den har ikke riktig plassering og tilknytning til sentrum på grunn av dagens byplanlegging og trafikkløsningen rundt.

Trafikkløsningen dominerer hele området rundt Torvbyen og har skapt en stor rundkjøring hvor Torvbyen er i midten. Situasjonen har flere negative konsekvenser for både Torvbyen og sentrums byutvikling, byliv, bystruktur, miljø, sikkerhet, helse, trivsel og kvalitet.
En slik stor struktur med så mange store og varierte brukere skulle hatt direkte forbindelser med gågatenettverket og funksjoner på andre siden slik at fotgjengerbevegelsen blir tryggere og Torvbyen blir integrert i sentrums struktur og plan hvor nye byromløsninger kan bli mulig for å støtte sentrums byutvikling.

En slik endring vil gi kommunen nye muligheter for å utvikle nye plassløsninger og ny gatemøblering som støtter trivelige og trafikksikre fotgjengerbevegelser og skaper nye sentrumsaktiviteter og -næring. De nye byromelementene kan også bli støttefaktorer for å utvikle dagens Torvbyen-arkitektur som er formet som en isolert og stum funksjonell bygning.

Et slikt mål kan ikke oppnås uten endring av trafikkløsningen i området hvor privatbiler ikke skal kjøre mellom Torvbyen og sentrum. Her kan trafikken reguleres slik at privatbiler kan kjøre fra og til Gunnar Nilsens gate gjennom Arne Stangebyes gate og Bryggeriveien.
Mange byer i Norge har benyttet en slik strategi som en del av byutvikling hvor brukere, helse og miljø er viktige byutviklingskomponenter for å skape bedre forbindelse mellom shoppingsenter og sentrum hvor fotgjengere og kollektivtrafikk prioriteres. Hvaltorget kjøpesenter i Sandefjord og byporten shoppingsenter i Oslo er to eksempler som kan forklare dette.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags