«Torghandel» i ny form på Facebook

Produkter Hanna Tangvald har falt for og som hun gjerne anbefaler for andre. – Syltetøyet smakte såpass godt at den planlagte slankekuren er utsatt inntil videre.

Produkter Hanna Tangvald har falt for og som hun gjerne anbefaler for andre. – Syltetøyet smakte såpass godt at den planlagte slankekuren er utsatt inntil videre. Foto:

Av

Landbrukssjef Hanna Tangvald gleder seg over en ny form for «torghandel»: – Varene har høy kvalitet, er rykende ferske, det jeg betaler går direkte til produsenten, og jeg får tilgang til et helt nytt og spennende sortiment.

DEL

Leserbrev

Torghandelens storhetstid er ugjenkallelig forbi, og mange butikker sliter til fordel for nettbutikker og kjøpesentre. Internett har endret forbrukernes kjøpevaner, reklame og produktplassering påvirker oss i større grad enn det vi er klar over, og kjedene styrer forbruket vårt gjennom sine innkjøpsavtaler. Paradoksalt nok har teknologien denne gangen bidratt til at torghandelen igjen har oppstått i ny, moderne form.

REKO startet i Sverige, og står for rejäl konsumtion (redelig/solid forbruk), og hensikten er å koble sammen småskala-produsenter og innbyggere. Den moderne torghandelen gjøres ved å kombinere netthandel med et fysisk møte mellom produsent og forbruker. Gjennom en facebookgruppe legger produsentene ut informasjon om varene sine, kjøperne bestiller antall og sort i kommentarfeltet, og så blir varene delt ut på et gitt klokkeslett og på bestemt hentested.

Målet er at REKO Fredrikstad skal ha utlevering hver 14. dag, og facebookgruppen har i skrivende stund over 1900 medlemmer.

Dette er bærekraft satt i system.

For meg som miljø- og landbrukssjef varmer REKO hjertet på flere måter; kortreist mat er utvilsomt godt for miljøet, det spares drivstoff på transport, forbrukes mindre energi på lagring og ompakking, og ikke minst på emballasje på grønnsaker. Kjøper du en agurk, brokkoli eller sellerirot i dagligvarebutikken, skal du lete en stund for å finne en som ikke er innpakket i plast.

På landbrukssiden varmer det hjertet å se hvilket variert og spennende utvalg som produseres i vår region. Det vitner om nytenkning, mot og ikke minst faglig dyktighet. I næringssammenheng er det ofte de store industri- og teknologibedriftene som løftes frem.

Mindre kjent for mange er det at Fredrikstad er en av de store landbruksprodusentene i landet. Klima, topografi og jordsmonn gjør områdene våre velegnet til landbruksproduksjon, og Østfold er det fylket med størst kornproduksjon. Med den nye måten å drive torghandel på kan produsentene selge uten å være avhengig av reklame eller avtaler med store kjeder, men har hånden på rattet selv.

Som privat forbruker gledes jeg over at varene har høy kvalitet, er rykende ferske, at det jeg betaler går direkte til produsenten, og at jeg får tilgang til et helt nytt og spennende sortiment.

Dette er bærekraft satt i system. De lokale produsentene som per i dag tilbyr varer gjennom REKO varierer mellom alt fra ordinære grønnsaksprodusenter til nisjeprodukter av syltetøy og garn. Onsdagens kupp for min del besto av en flaske rapsolje fra Walle gård, og syltetøy med spennende ingredienser fra Svanhild Fosser. Syltetøyet smakte såpass godt at den planlagte slankekuren er utsatt inntil videre.

Neste gang er planen å sjekke ut sesongens grønnsaker. REKO-ringen står og lyser som et godt eksempel på nytenkning med stort potensial, og det blir spennende å følge utviklingen videre. Oppfordringen går ut til samtlige innbyggere; meld deg inn i REKO-ringen Fredrikstad, og det åpner seg en ny dør. Neste utlevering blir 23. august. Vi sees!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags