En liten sak som kan bety mye for byens kvalitet

Eneste wc for hundrevis av kunder. Hoshiar Nooraddin forteller at det ofte er i ustand.

Eneste wc for hundrevis av kunder. Hoshiar Nooraddin forteller at det ofte er i ustand. Foto:

Av

Hoshiar Nooraddin var vitne til at en familie havnet i en pinibel situasjon fordi en detalj i bestrebelsene etter å sikre godt bymiljø ikke var i orden.

DEL

Leserbrev

Byutvikling er en stor utfordring som krever å tenke på alle detaljer i byen uansett hva den er og hvor den er. Et av de viktige kravene er å skape bedre miljø for brukere. Her skriver jeg om en liten sak, men noe som kan bety mye for byens kvalitet.

Handelssenteret ved Borgarveien, i Fredrikstad Øst, har flere butikker blant annet Biltema, Vinmonopolet, Rema 1000, apotek, kafé og blomsterbutikk. Det kundene fort kan oppdage, er at det finnes kun én liten wc for publikum i hele senteret, og den er ofte stengt med lapp på som sier «i ustand».

Det er rart at et senter som har hundrevis av varierte klienter hver dag ikke tar en slik service på alvor. Hva gjør barn og eldre som trenger å bruke wc? Hva gjør kunder som sitter lenge i kafeen og plutselig må bruke wc? Skal de løpe fort hjem eller løpe ut til nærmeste restaurant på andre siden av gaten? Jeg skriver denne artikkelen fordi jeg var vitne til at en familie havnet i trøbbel fordi de kunne ikke bruk wc mens de hadde virkelig behov. Det var et mareritt å se hvordan de kom seg ut med alle sine poser og et av barna gråt og ropte til mammaen at han tisset på seg.

Det er kommunens ansvar å følge med så en slik situasjon blir endret for å sikre helse- og miljøkvaliteten i byen. Jeg tenker også
på butikkene i senteret og de som administrerer senteret som har wc for seg selv mens de lar brukere i senteret måtte klare seg med kun én enkelt wc som ofte er i ustand.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags