Vi må rigge byen for digitale nomader

Digitale nomader på Vollane: Maya Nielsen kaller dem generasjon Z, de som er født digitale. – I Gamlebyen finnes gamle historier, og der er det enklest å lage nye.

Digitale nomader på Vollane: Maya Nielsen kaller dem generasjon Z, de som er født digitale. – I Gamlebyen finnes gamle historier, og der er det enklest å lage nye. Foto:

Av

Reiselivssjef Maya Nielsen: – De som ble født etter 1995 er født digitale. De vil jobbe der wifi-signalene er best. De bosetter seg i den byen som har restaurantene, festivalene, barnehagene og skolene de liker.

DEL

Spaltist

Opplevelser flagger aldri ut. De kjøpes sjelden opp av utenlandske investorer. De skaper identitet og omdømme. Og opplevelsesnæringen er den som vokser mest i antall etableringer og arbeidsplasser. Det gjør Fredrikstad og Hvaler godt på så mange måter.

Kultur, handel, servering og overnatting i Fredrikstad utgjør like mange av byens arbeidsplasser som det industrien gjør. Det er en godt dokumentert hemmelighet. I 2017 økte antall arbeidsplasser i industrien med to. Opplevelsesnæringen økte med 65.

De store, tunge industribedriftene er byens grunnmur og stolthet. De har bygget tradisjoner og næringskultur. De «myke» næringene, som lokalbutikken, kroa og revyscenen har også alltid vært der, men mer som en del av byens naturlige infrastruktur og tjenestetilbud. De siste årene har vært analytikernes tidsalder. Med kunnskap kommer erkjennelse. Og justering av inngrodde meninger og kulturer.

Telemarksforskning har gjort kunnskap om byene til sin nisje. Og Fredrikstad har benyttet kunnskapen til å kvele myter og bygge attraktivitet. Vi har blitt en by som blir sett til, som et eksempel å følge.

I vår levende lab for reiseliv og innovasjon i Gamlebyen skal vi bli gode på å alltid lytte til dem som skal bygge neste trinn.

Industribedriftene er en viktig del av byens historie. Skip, kantsten, porselen, akebrett og barnevogner fra Fredrikstad ble også del av Norges historie. Nå er de i ferd med å bli en del av opplevelsesnæringen selv – som gjenstander på museum. Som noe guider forteller om. Og bringer historien videre til de som ikke husker den. Selv lyden av FM-motoren er på museum.

Næringer skal ikke settes opp mot hverandre. Men de bør sees på som likeverdige. Det er antall arbeidsplasser som bør være driveren for utvikling og satsing. Besøkende, borgere og bedrifter utgjør tre like bein av det byggverket som utgjør en by. Når det ene styrkes må det være en plan for de to andre som harmonerer.

Vi har for lengst trådt inn i den digitale revolusjonen. Nå trer generasjon Z inn på arbeids- og eiendomsmarkedet. De som ble født etter 1995 er født digitale. De husker ikke lyden av å ringe opp internett via ISDN. Like lite som generasjonen før husker lyden av klokka på Værste.

Det er disse vi må rigge byen for. De er digitale nomader. De vil jobbe der wifi-signalene er best. De vil jobbe på natta dersom det passer rytmen deres best. De bosetter seg i den byen som har restaurantene, festivalene, barnehagene og skolene de liker. De er opptatt av opplevelser med mening og av å ta vare på miljøet og kloden. De reiser for å oppleve og lære. De er vår generasjons redning.

Det er derfor Visit Fredrikstad og Hvaler samarbeider med Høgskolen i Østfold og studiet for Innovasjon og Prosjektledelse. I HUB42, vår levende lab for reiseliv og innovasjon i Gamlebyen skal vi bli gode på å alltid lytte til dem som skal bygge neste trinn. Det er ikke uten grunn at den ligger i Gamlebyen. Der det finnes gamle historier er det enklest å lage nye.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags