Når de gode poengene drukner i alkohol

«Den stundesløse» som i disse dager spilles på Speilet, byr på mye humor. Det er heller ikke ventet at de gode poengene vil forsvinne i et støyende publikum.

«Den stundesløse» som i disse dager spilles på Speilet, byr på mye humor. Det er heller ikke ventet at de gode poengene vil forsvinne i et støyende publikum. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hvorfor drikker Jeppe, innleder Anders Holstad Lilleng, og skriver om hvorfor publikum drikker og at alkohol er hovedårsak til at det serveres mindre humor fra Fredrikstads scener nå enn før.

DEL

KronikkBestill Fredriksstad Blad+ i 8 uker for kun 99,- og få tilgang til alt digitalt innhold

Hvorfor drikker Jeppe, er et av de mest kjente sitatene fra norsk dramatikk. Vi finner det i Ludvig Holbergs «Jeppe paa Bierget», historien om den enfoldige bonden som våkner i baronens seng.

I disse dager kan et av Holbergs morsomste stykker, «Den stundesløse», oppleves på Speilet i en oppsetning ved St. Croix Teaterensemble.

Funfact: Den danske pianisten Victor Borge stjal sin mest kjente vits fra dette stykket, den der han bytter ut punktum og utropstegn med lyder.

Anders Holstad Lilleng.

Anders Holstad Lilleng.

En fact som dessverre ikke er så fun: Det serveres langt mindre humor på plankebyens scener enn tidligere. Det er flere årsaker til det, men en av de fremste, er alkohol.

Humor pluss alkohol er lik sant. Det er en ganske så vedtatt sannhet. Den berusende drikken har sine fordeler når vitser skal parres med lattermuskler. Den gjør settingen akkurat passe uformell. Publikum senker skuldrene.

Men alkohol kan også være komikkens kryptonitt. Hva kan vel ødelegge en kulturopplevelse som alkoholpåvirkede og prekesjuke publikummere?

Revy og farser har primært blitt kjørt om sommeren og i julebordsesongen her i byen. Det er da innbyggerne skal kose seg litt ekstra, ferier skal nytes og kollegiets fortreffelighet skal feires.

Spesielt under julestrias kommersielle arrangementer flyter alkoholen fritt, hvilket kan skape utfordringer for arrangører, utøvere og tilskuere som faktisk er der for å høre vitsene.

Også konserter kan trekkes inn her. Folk prater seg gjennom musikalske opplevelser.

Sosialantropolog Jahn Holsbø Kjølseth studerte i 2015 den sosiale dynamikken som er involvert i organiseringen og gjennomføringen av standupshow i britiske puber og klubber.

Utdrikningslag der deltagerne er brisne og kjemper om rollen som alfahann, kan bety døden for et standupshow.

Det ligger mye hardt arbeid bak vellykkede klubbkvelder. Tilskuerne skal tre inn i nye rammer, det skal opprettes kontakt, settes regler, skapes samhold, drikkes, vitses og les, og det skal skapes et ønske om å vende tilbake ved en senere anledning. Fredrikstadguttane er tydelig bevisste på dette.

Kjølseth viet deler av masteroppgaven til alkohol.

Den britiske drikkekulturen er ikke alltid så forenelig med en god humoropplevelse. Vi kan si det samme om særlig den norske julebordkulturen. Det går et knapt skille mellom fryd og fyll.

En pub eller et utested kalles ofte «det tredje stedet», et inkluderende sted uten formelle kriterier for medlemskap. Den mest naturlige aktiviteten på slike steder, er prat. Putt så humor eller livemusikk i en slik setting, og to sett forventninger til oppførsel kan lett dundre inn i hverandre.

I tillegg har man ulike interesser fra arrangørens side. Utøverne vil underholde og tjene til salt i maten, innehaverne vil selge alkohol for å sikre videre drift.

Få ting river strytesperra så fort i filler som alkohol.

Kjølseth ser også på tilskuere som kommer i grupper større enn fem. Utdrikningslag der deltagerne er brisne og kjemper om rollen som alfahann, kan bety døden for et standupshow. Norske julebord preges av det samme. Da kan man i tillegg slenge inn kåtskap og at halvparten ikke kunne brydd seg mindre om det som skjer på scenen.

Alkohol kan være komikkens beste venn og verste fiende. Det blir vanskelig for komikere og publikummere når noen i salen slåss om oppmerksomheten, prater ustanselig eller i verste fall gir blaffen.

Utøvere i Fredrikstad har løst dette på ulike måter. De kan velge andre scener enn festlokaler for å styre tilskuernes fokus, for eksempel Speilet, eller å kjøre musikalske show, gjerne med humor som en del av det musikalske, slik det har vært det siste tiåret. Det er forståelig og ingen ting galt ved det.

Men det har altså en konsekvens. Det blir færre humoristiske oppsetninger når utøverne må kjempe om oppmerksomheten.

Da blir det sjeldnere man kan dra ut og oppleve den folkelige, lekne og lite raffinerte Fredrikstad-humoren. Heldigvis har vi grupper som St. Croix Teaterensemble og Fredrikstadguttane.

Vil kunden virkelig ha mindre humor? Kanskje, kanskje ikke.

Kunden har ikke alltid rett, men det er som kjent håpløst å diskutere med fulle folk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags