«Drosjefrislipp» får store konsekvenser, Sp sier nei

 – Beredskapen med seks drosjer som dekker Fredrikstad og Sarpsborg hele døgnet vil forsvinne, frykter Elin Tvete og Lise Thorsø Mohr.

– Beredskapen med seks drosjer som dekker Fredrikstad og Sarpsborg hele døgnet vil forsvinne, frykter Elin Tvete og Lise Thorsø Mohr. Foto:

Av

Fredrikstad Senterparti er bekymret over «Jo, flere som kjører – desto billigere»-holdningen som ligger bak når regjeringen vil fjerne kravet om løyve for å drive drosje.

DEL

Leserbrev

Torsdag 9. mai besøkte vi Taxisentralen for Fredrikstad og Sarpsborg. Vi var på bedriftsbesøk sammen med Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum for å bli orientert om den forestående liberaliseringen av næringen. I en årrekke har vi hatt drosjeløyver som blir tildelt fra det offentlige. Per i dag er det et fylkeskommunalt ansvar å tildele løyver. Dette har inntil nå regulert markedet slik at antall og egnethet har vært med på å styre tilbud og etterspørsel.

Nåværende regjering synes dette ikke lenger er hensiktsmessig. Kvalifikasjonskrav som foreslås fjernet er bestått løyveeksamen, økonomisk evne/garantistillelse tilsvarende 9.000 euro, og ansiennitet. Regjeringen, ved samferdselsminister Jon Georg Dale, ønsker «frislipp» og liberalisering for å få ned prisene på drosjeturene. Enkelt forklart. Jo, flere som kjører – desto billigere. Det blir en noe for enkel forklaring, som dessuten er direkte bekymringsfull for en seriøs næring. Faktum er at konsekvensen blir at mange allerede hardt arbeidende sjåfører – mange med innvandrerbakgrunn – vil måtte arbeide i snitt ti til femten timer for å kunne tjene som i dag.

Dette kan føre til store negative endringer for veldig mange brukergrupper. I dag har taxinæringen en selvpålagt beredskap. Sentralen har til enhver tid en døgnberedskap på seks taxier som dekker både Fredrikstad og Sarpsborg. De er tilgjengelige 24/7. Denne vil forsvinne ved en endring som liberaliserer hele næringen. Vi snakker om trygghet, sikkerhet og tilgjengelighet hele døgnet igjennom.

Videre har et nytt avgiftssystem ved innkjøp av nye maxi-taxier satt næringen under press. Skal en sjåfør kjøpe en ny bil, er avgiftsøkningen fra 2015 på for eksempel en Mercedes-Benz Sprinter, økt fra 177.000 kroner til 467.000 i 2019. Dette er biler som i stor grad transporterer brukere med rullestol.

Vi erfarer at endringer i taxinæringen også har skjedd i andre land. I Dublin (Irland) foretok man denne liberaliseringen for en tid tilbake. De gikk fra 4.000 taxier til 11.000! Ingen tjener nok penger til livets opphold. Som nevnt, internasjonale erfaringer viser at antallet nye drosjer tre- og firedobler seg etter frislipp. Særlig i byene. Distriktene kan bli stående helt uten tilbud. Er det en slik utvikling vi vil ha? Vi i Senterpartiet sier et klart nei til denne liberaliseringen som dagens regjering tydeligvis ikke kan se konsekvensene av.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags