SV: Kraftig bygging av sykkelveier skal gjøre Østfold til sykkelfylke

FRYKTER TRAFIKKEN:  Trond Antonsen (til venstre) og Egil Lillestrand tør ikke lenger sykle sin faste jobbrute på Tombveien. De etterlyser gang/sykkelvei. Fra reportasje i FB 24. juli.

FRYKTER TRAFIKKEN: Trond Antonsen (til venstre) og Egil Lillestrand tør ikke lenger sykle sin faste jobbrute på Tombveien. De etterlyser gang/sykkelvei. Fra reportasje i FB 24. juli. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– SV vil at Østfold skal være et foregangsfylke for gang- og sykkelveier, skriver Camilla Eidsvold, SV, og slår fast at det må bygges sykkelstier for å gjøre det trygt å sykle.

DEL

Leserbrev 

Gruppen syklister på veiene i Østfold øker. Det er positivt for miljøet og folkehelsa, og med «elsykkel-revolusjonen» vil gruppen syklende pendlere bare øke framover. 

Imidlertid er sikring av syklistene på veiene ikke i takt med utviklingen. Fredriksstad Blad omtaler 24. juli syklistenes problemer i Tombveien fra Saltnes til Karlshus. Sendrektighet i utbyggingen av gang- og sykkelvei gjør at syklistene nå ikke tør sykle der, på grunn av en stadig mer aggressiv biltrafikk.

Sommertrafikken langs fastlandsveien til Hvaler gjør at det er direkte farefullt å sykle. Nå kan vi imidlertid glede oss over at reguleringsarbeidet for gang- og sykkelvei fra Kråkerøy til Asmaløy på Hvaler er i gang. Sammenhengende sykkelvei fra Fredrikstad til Asmaløy vil være en utbygging som både skåner kystområdet og gjøre det mulig å nyte den unike Hvaler-naturen som syklist.

SV vil at Østfold skal være et foregangsfylke for gang- og sykkelveier, både i byene og mellom tettsteder med grendeskoler fram til kommunesentrene. Med sitt flate landskap og korte avstander skal Østfold bli et sykkelfylke med en kraftig utbygging av gang- og sykkelveier.

I areal- og transportplanlegging vil vi at myke trafikanter skal prioriteres først, og vi vil ha økt utbygging og vedlikehold av sammenhengende, og adskilte gang- og sykkelveier.

SV vil prioritere utbygging av gang- og sykkelveier framfor nye veiprosjekter.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags