Kommunens ansvar for sykkelbyen pulveriseres

«Sykkelambassadør»: Atle Jensen, alias Rune Beige, som munter syklist. – Det er til sist opp til hver enkelt av oss om Fredrikstad skal bli en sykkelby, skriver Jan Henrik Lund.

«Sykkelambassadør»: Atle Jensen, alias Rune Beige, som munter syklist. – Det er til sist opp til hver enkelt av oss om Fredrikstad skal bli en sykkelby, skriver Jan Henrik Lund. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Fredrikstad kommune har vedtatt å ansette en sykkelkoordinator, men ingen kan svare på når det vil skje. Slik det er nå, pulveriseres ansvaret, skriver Jan Henrik Lund om utsiktene til at Fredrikstad skal bli en sykkelby.

DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Årets sykkelsesong og Sykle-til-jobben-aksjonen er godt i gang. En del av oss sykler daglig, mange har vært på to hjul i hele vinter. Nå er det tid for alle og enhver til å finne frem sykkelen, la kjedet få noen dråper olje, pumpe luft i hjulene og trå i vei.

Så enkelt er det. Gode klimatiske forhold, flat topografi og korte avstander gjør at svært mange kan gjøre det så enkelt. Sykle til jobb, til skole og studier, til butikken, til trening(!), til forsamlinger og foreninger. Eller til familie og venner. Kjapt, enkelt – og i hovedsak trygt.

Dessverre er det altfor få som velger denne enkle løsningen. Tellinger viser at 40 prosent av reiser under to km gjennomføres med bil. To kilometer – en avstand det tar seks-sju minutter å sykle og 15–20 minutter å gå. For reiseavstander opp til fem kilometer er bilbruksandelen over 60 prosent. Under 10 prosent sykler i det daglige.

Nasjonal Sykkelkonferanse 2018

Jan Henrik Lund.

Jan Henrik Lund.

Annethvert år arrangeres en stor nasjonal konferanse for myndigheter og planleggere som har ansvar for tilrettelegging av byområder og sykkeltrafikk. Nasjonal Sykkelkonferanse med flere hundre deltagere har i løpet av de siste 15 årene etablert seg som et viktig samlingspunkt for alle på dette feltet. Tidligere konferanser har vært holdt i sentrale norske byer, siste gang i Tromsø i 2016.

Nå er turen kommet til Nedre Glomma. Nasjonal Sykkelkonferanse 2018 finner sted i vårt område i mai/juni neste år. Sykkelbyen Nedre Glomma, et delprosjekt i Bypakka, vil som lokal arrangør vise frem vår regions fortreffelighet for sykling samt de mange utfordringene vi fortsatt har.

Storgata = sykkelgata

Vil vi at byen skal bli en sykkelby, må vi som daglig er underveis i byen, gjøre den til det. På sykkel.

For utfordringer har vi. Det står ikke mest på penger. Og kanskje heller ikke på vilje, skal en dømme etter det som blir sagt og skrevet om hvor viktig økt gange, sykling og kollektivbruk er for å bedre de lokale trafikkforholdene. Men muligens mangler det evne. Evne til å sette i verk nødvendige tiltak og gjøre grep som kan være positive for sykkelbruken, men som noen vil oppleve negativt. Alt fra å fjerne gateparkering, fylle hull og skråstille kantstein til å etablere gode og trygge sykkeltraseer, for eksempel gjennom sentrum.

Mitt forslag, som jeg gjerne fremmer igjen, er å stenge Storgata helt for biler og gjøre den til sykkelgate. Konflikter vil unngås på bryggepromenaden, og sentrum vil for alvor kunne betegnes som «elvebyen», med bilfri sone mellom Gunnar Nilsens gate/Farmanns gate og elven. All internasjonal erfaring tyder på at også handelsstanden vil tjene på det, gående og syklende handler minst like mye som bilistene.

Kommunal sykkelkoordinator?

Fredrikstad kommune har for lengst vedtatt å ansette en person som skal ha sykkel og sykling som sin hovedoppgave, en sykkelkoordinator. Stillingen er ikke utlyst, og ingen kan fortelle når den vil bli det. En nødvendig forutsetning for å nå målene byen har satt seg, er å sikre at kommunen i sin midte har personer med kapasitet og evne til jobbe helt og fullt mot disse målene. Slik situasjonen nå er, pulveriseres ansvar og fordeles viktige oppgaver på ansatte som allerede har hendene fulle med andre oppgaver.

En god trend må fortsette

Hva så med alt som er gjort? Ja da, jeg glemmer ikke gode tiltak og grep som allerede gjør det lettere og sikrere å sykle i byen vår. Gratis ferge har vært et kjempeløft og blir lagt merke til langt utenfor byens grenser. Gode forhold på Mosseveien utvides nå mot vest og inkluderer separat sykkelvei og sykkelkulvert under nytt Ørebekk-kryss. En utbygging som trolig betyr mest for biltrafikken, vil gi gode løsninger også for syklistene. Kommunenes nye plan for hovedsykkelveier vil gi muligheter for fremtidige forbedringer. Hvis vi og våre kommunale ledere vil.

Det er til sist opp til hver enkelt av oss, for det er allerede både ganske trygt og enkelt å sykle i Fredrikstad. Vil vi at byen skal bli en sykkelby, må vi som daglig er underveis i byen, gjøre den til det. På sykkel.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken